Hvitprikk og temperatur

Har oppdaget vitprikk i et av mine kar, relativt nyoppstartet(7 uker) og få fisker (9stk/160l). Har øket varmen på termostaten helt opp til 34 grader men det hjelper ikke på å få opp tempen(helt nyinnkjøpt varmekolbe). Får opp tempen hver dag til 32 grader ved hjelp av lysrørene... og hver natt jeg slår av lyset synker temperaturen til ca 30. Er dette bare "tull" hvitprikk behandling...???og at jeg heller bør medisinere. (Har ikke merket flere prikker/parasitter siden 3 dager siden). Om en tenker temperatur behandling opp - ned - opp - ned, så har jeg det nå men i ikke anbefalte tidsperioder, uten mere hurtig(hver dag). Kanskje det er bra å la parasitten blomstre hver dag for å drepe den på ettermiddagen/kvelden...
Skal jeg fortsette med dette? Eller kjøpe medisin?
Er meget rådvill, hva skal jeg gjøre?
Om vannet mister såpass med temperatur, er kolben rett å slett for liten til å greie å holde vannet varmt nok. Du trenger derfor enten en kolbe til, eller en større, for å kjøre en god varmekur.

Men siden du har fått bukt med prikkene (virker jo sånn), kan du jo forsøke å sette ned tempen igjen nå.

PS: Temperaturkuren er ikke noe tull. Dette er den mest effektive og skånsomme behandlingen av parasittangrepet for de aller fleste vannlevende organismer, som fisk, planter, sneiler og bakterier. Skjekk ut at du ikke har fisk som krever kaldvann før behandlingen (joda, vet at noen har brukt temperaturkuren på gullfisk\ sløvhaler med gode resultater, men dette er jo nær tortur)
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap