Et dette normalt i Malawikar?

Jeg prøver igjen jeg Har Malawi kar på 205 liter og nå oppholder omtrent alle fiskene(ca 20 stk) seg i vannskorpa og gaper! Noen som vet hva dette skyldes?Mat har de fått så det er ikke det de venter på
har du testet nitritt og ph?
Luft
Fisker trenger litt luft i vannet. Har du prøvd og heve pumpen litt så du får noe mer bevegelse i vannet. Hjelper hos meg når jeg har hatt de samme tilstandene.
Nå har jeg renset pumpa og hevet den så den kommer opp i overflaten. Nå er det bare et par som holder seg oppe. Kanskje det hjelper. kjøpte ei eheim pumpe som heter aquaball 2212 for 4 måneder siden, men det syns jeg ikke er mye effektiv. Ga nesten 800,- for den i butikken så den skulle da være bra. Syns det blir lite sirkulasjon i vannet. Så kanskje jeg får bytte til en mer effektiv, malawiene liker vel litt mer fart i vannet?
Liker å svømme litt
De liker litt god strøm har jeg skjønt av de som kan dette. Selv har jeg selv 3 fluval 4 pumper i min 222 liter.
Jeg har sittet og lest litt på ulike innlegg nå og ser at dem vil vel ha litt mer fart ja! Det er nok mer å lære her på akvaforum enn i butikken Må nok investere i ny pumpe! Takk for svar Når det gjelder fòr til Malawi hva bruker du da? Jeg har brukt flakfor og nå har jeg blitt anbefalt tetra cichlid i butikken, men dette er ikke særlig populært. En del blir flytende en stund etterpå.Men flakfor går rett i munnen.
jeg merket dette også endel før. det jeg gjorde var å kjøpe en powerhead på 1100l/t med diffusor for mere luft. dette var til et kar på 160l. det funket kjempebra og det er masse oksygen i vannet
Det kan være ulike grunner til at fiskene henger i overflata. Du nevner at nitritten er 0,1, dette kan faktisk være medvirkende grunn om det er lite O2 i vannet. Du sier heller ikke noe om temperatur.

Dette er hva jeg ville gjort;
Kontrollert tempen på vannet, 23-24`C er ypperlig for malawi.
Byttet ut 30% av vannet, for å tynne ut No2.
Sørget for større overflatebevegelse, slik at vannet er bedre mettet med O2.
Hevet Ph til ca 8,0-8,3.

Å rense ett såpass underdimensjonert filter, er ikke alltid ett sjakktrekk. Greit nok gir det flere liter i timen i sirkulasjon, men det er stor fare for opphopning av nitritt som følge av at man fjerner en del av bakteriekulturen.
Skaff deg ett utvendig filter først som sist. For 800.- kunne du fått ett billig utvendig filter til dette karet.
Men vil på det sterkeste anbefale filtre av annerkjente produsenter som f.eks eheim. Til ett malawikar på 205L ville jeg ha gått for 2026 som filter. Koster en del, men etter mitt syn, er den verdt hver krone!
Bare for å illustrere litt:
2212 har vel ca 0,7L filtervolum. Benytter man ren svamp, tilsvarer dette ca 7m2 overflate til bakteriene.
En 2026 fyller man med ca 2 liter efisubstrat pro. Dette gir en overflate på 900m2, + det som er av plass i blåfilter og kjeramikkrør. En kommer da fort opp mot 1000m2, som er en del ganger mer enn hva 2212 kan by på
I tillegg til denne ville jeg hatt ett powerhead på 1000-1400L\t.

Men for all del, det kan være at fiskene er syke også. Følg derfor nøye med på dem i dagene som kommer!
jeg har akkurat sittet og studert den pumpa du nevner 2026 og den hadde kanskje vært noe å satse på.
Jeg har akkurat kjøpt inn en Jãger varmekolbe for jeg ble fortalt i dyrebutikken at 22-23 grader som det har ligget på før var for kaldt så nå ligger det på 25- 26 grader i karet. Kanskje dette har innvirkning også. For fisken har da aldri oppført seg slik tidligere.
22-23`C er fint til malawi Vet ikke hvorfor så mange absolutt skal koke disse fiskene

Om det er nylig at du har justert opp tempen, kan faktisk dette være svaret på pesingen. Om du med 22-23`C hadde akkurat nok O2 i vannet, vil dette bli for lite ved noen grader varmere vann. Sett ned tempen, se om dette hjelper

PS: Det filtreret du allerede har et flott til å gi mere vannbevegelse i tillegg til ett utvendig filter, og er fint til å fjerne en del partikler fra vannet
nå har jeg tatt ut kontakten til varmekolben jeg.
Hmmm skulle nok hørt på faren min som har drevet med akvarie i 30 år at varmekolbe har han aldri hatt bruk for
Håper det blir mer fart i fiskene nå.
Takk for gode råd
temp har sunket til 24 grader nå fra 26 og jeg har byttet 30 % av vannet og pumpa høyt under vannskorpa og nå er det ikke en fisk der oppe og gaper! Nå er de nede og i full fart Godt å få friskere temperatur tenker jeg!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap