I den senere tiden så har jeg vært "skeptisk" til miljøet i 180 literen min. Fiskene har virket annerledes, uten at de har hatt tegn på sykdom. Ancistrusene har vært rolige og holdt seg skjult, selv om kvelden/natten. Praktbotiaene, som tidligere har rejert karet, har holdt seg bak en rot, og i det hele tatt.
Ingen fisk har dødd, men jeg har vært urolig, for ting har ikke vært som før oppi der.
I går oppdaget jeg to ting:
Den minste ancistrusen min, ca 5 cm, endret seg i fargene. Flekkene i huden dens ble mer synlige, lysere på en måte. Jeg stusset på dette, men fisken virket ellers normal.
Og så oppdaget jeg hvite prikker på to av praktbotiaene.
I dag morres så fant jeg ancistrusen død. Hel og fin, men med et mye mer markert mønster.
Prikkene på botiaene var tydelig, så jeg dro avgårde og fikk tak i medisin for det.
Jeg satte i medisin, slike "te-poser" i formiddag, og nå i kveld er det noe som slår meg: Hele karet virker mer aktivt enn på evigheter...
Ancistrusene er fremme, det samme er Golden nuggeten, og praktbotiaene farer omkring på jakt etter snegler. I det hele tatt så ser det livat ut oppi der.
Og da lurer jeg på følgende: Kan hvitprikk lige latent i karet, og påvirke miljøet, før det komer til synlig utbrudd, eller kan det være andre ting som har påvirket fiskene, men som nå dabber av med medisinering?
Kan også nevne at jeg har hatt tildels store plager av BGA i det siste, om dette kan ha noen betydning.