Malle med røde finner - sykdom?

Inaktiv bruker
Jeg har nylig flyttet mine sorgmangeltetra og en ancistrus sp over i et nytt kar... Etter jeg har vært borte en uke så kommer jeg hjem til en ancistrus som er rød på finnene! Det er røde stener i sanda men skal den bli rød på finnene av den grunn??
Eller er den rett og slett syk?

Hjelp meg!!
Noe grus er infarget, men jeg har ikke hørt at det smitter synlig av på fisken...
Kan det være at den er sår?
Har du rund , eller kantet grus? Hva med de andre fiskene? Er de aggressive?Ancistrus er en snill fisk, og et lett mobbeoffer. Har til og med sett guppy-yngel nappe i mine ancistruser... :S
Tviler sterkt på at grusen har farget fisken. Da skulle vannet vært rødt det også, og buken på fisken.

Det dreier seg heller om sjangs for at dette er sår, eller sykdom. Studer finnene, ser det ut som det er sår? Da holder det oftest fint med å bytte vann til den store gullmedaljen.

Er det sykdom, er eneste veien her å gå å medisinere. Siden det er vanskelig å fjern-diagnostisere fisken din på ett så lite grunnlag som det her er, ville jeg anbefalt en bredspektret medisin, som også tar seg av symptomene du beskriver. eSHa 2000 er mitt klare 1. valg
Inaktiv bruker
Var det jeg tenkte ang grusen..
hun jeg fikk karet fra har visstnok også en ancistrus med røde finner, og den har visst vært sånn en stund uten problem..
Leste en plass at de kan skifte farge hvis de blir stressa...(?)
la inn en til gjemme-plass til i der jeg er SIKKER på at tetraene ikke kommer til. Ancistrusen virker frisk, ingen tegn til at den er svekket på noen måte..
må studere litt utover dagen.

Inaktiv bruker
men ja sorgmanteltetrane har vært litt agressive mot guppyene og ancistrusynglene, derfor er de flyttet over i et eget kar.

grusen er ikke spesielt skarp, og inni kokkosnøtta har den grusen fra det store karet (rund mineral/vitamin grus).
Stemmer at mallene gjerne skifter litt farge etter humør og stress. Men rødt, mener du rødbrun (mer brun en rød) eller skikkelig blodrød?
Inaktiv bruker
nja...er ikke blodrødt..men mørk rød...ser ikke ut som den har sår heller...
Du får se det hele ann noen dager, og så eventuelt kjøre en kur. Tror jeg selv ville hatt medisinen liggende på lur, bare sånn i tilfelle
Kjøpte selv en flaske for ett års tid siden (tror jeg det er...) Denne er holdbar til ut 2010, så det er jo ganke lenge til
Hvordan går det med fisken din? Frisk som en fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap