Vedr. kur mot prikksyke

Har begynt på en kur mot prikksyke i mitt malawi kar,fikk sera`s costapur i butikken, nå lurer jeg på om jeg kan ha min pumpe (Eheim 2212) gående? og luftpumpe? Er det slik at en skal redusere foringen under en slik kur? Noen mener det
Sera Costapur er en heller dårlig medisin til dette formålet. Det eneste som er sikkert, er at filterbakteriene er en saga blott...

Om en skal bruke slike halvhjerta medisiner, bør man på forhånd slamsuge bunnen av akvariet uhyre godt, med 50% vannbytte i samme slengen.
Rens også filteret, grundigere enn normalt, for å forhindre at medisinen "brukes opp" med å kverke viktige bakterier.

På dag 3 og 5 (evt 7, 9 osv) bør man slamsuge bunnen godt, og tilsette litt over halv startdose medisin.
Ikke gjør noe med temperaturen (ikke kombiner med temperaturkuren, som er bedre og billigere).

Mørklegg gjerne akvariet, noen mener at parasitten henter noe energi fra lyset. Dette gjør en del lignende parasitter, og det er derfor all grunn til å tenke det samme om denne.
Reduser foringen til ett minimum, gjerne 0 for mens behandlingen pågår.
Siden filteret ikke lengre har noen biologisk effekt, vil man fort få problemer med ammoniakk og nitritt. Redusert foring bør foregå i minst 4 uker etter behandlingens start.

Koble gjerne til luftepumpa, samt sett utblåset på filteret til å jobbe skikkelig i overflata. Dette da medisinen fortrenger relativt mye av surstoffet i vannet.

Tror jeg fikk med meg alt der
Takk takk får håpe jeg blir kvitt det og at fiskene overlever Det har akkurat startet så det er bare noen få som har fått det og det er i mindre grad så jeg håper det går bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap