Vitaminer og medisin
Er det noe i veien for å bruke vitamintabletter til fisken samtidig med at en medisinerer dem? Skulle slippe ned litt Bactopur direkt, men så fikk de vitaminer først istedet. Står at man ikke skal bruke dem sammen med andre helbredelsesmidler men vitaminer blir vel litt annet. Det er forøvrig Sera Activant.
Postet 28.11.06 kl 00:28
Postet 28.11.06 kl 11:39
Et dumt valg med Bactopur direct?
Prøvde å få tak i både eSHa 2000 og JBL Gyrodactol, men de hadde det hverken i nettbutikker eller akvariebutikker rundt her. Aner ikke hva som feiler fiskene, men magen er blitt helt innsunket til tross for at iallefall den ene spiser litt ennå. Begge klemmer finnene sammen, den ene har et hakk i halefinnen. De virker apatiske og ligger mest like under vannoverflata. Tror neppe de overlever. Er klar over at medisinen tar knekken på filterbakteriene, men tenkte/håper på at den tar knekken på evt. bakterier i akvariet så i allefall ingen flere blir smittet.Kan medisinen virke hvis det er snakk om tarmparasitter, eller må det da sterkere saker til?
Hvor lenge må jeg vente etter medisineringa før jeg setter tilbake sneglene?
Takknemlig for svar.
Hvor lenge må jeg vente etter medisineringa før jeg setter tilbake sneglene?
Takknemlig for svar.
Postet 28.11.06 kl 19:56
Endret: 28.11.06 kl 20:03
Tropefisk har eSHa 2000 på lager. Kan ikke minnes å ha sett Tor være fri for denne medisinen, han vet vel at denne er beste alternativ.
Vet ikke helt hva det er som plager fiskene dine, om de er så apatiske som du sier, og avmagret, skulle du sett at det av og til tittet en innvollsorm ut. Sett deg godt til rette, å studer fiskene over tid.
Om det er innvollsorm, vil ingen av medisinene vi har snakket om ha noen som helst annen effekt enn å redusere saldoen din.
Prazipro (søk, og du finner mer info om denne) er pr. dato beste alternativ mot disse møkkaormene.
Sneilene kan settes tilbake når du har filtrert vannet over aktiv kull i 36-48 timer.
Skal jeg snakke rett fra levra, høres det ut som fiskene dine er på rask tur over til de evigefiskebanker. Om de ikke spiser lengre, er det heller ikke mulig å kurere innvoldsparasitter.
Jeg ville nok avlivet dem, siden det er overhengende sannsynlig at de alikevel vil dø. Det er ikke nødvendig i mine øyne å la fisk pines ihjel (eller dyr for den del)
Vet ikke helt hva det er som plager fiskene dine, om de er så apatiske som du sier, og avmagret, skulle du sett at det av og til tittet en innvollsorm ut. Sett deg godt til rette, å studer fiskene over tid.
Om det er innvollsorm, vil ingen av medisinene vi har snakket om ha noen som helst annen effekt enn å redusere saldoen din.
Prazipro (søk, og du finner mer info om denne) er pr. dato beste alternativ mot disse møkkaormene.
Sneilene kan settes tilbake når du har filtrert vannet over aktiv kull i 36-48 timer.
Skal jeg snakke rett fra levra, høres det ut som fiskene dine er på rask tur over til de evigefiskebanker. Om de ikke spiser lengre, er det heller ikke mulig å kurere innvoldsparasitter.
Jeg ville nok avlivet dem, siden det er overhengende sannsynlig at de alikevel vil dø. Det er ikke nødvendig i mine øyne å la fisk pines ihjel (eller dyr for den del)
Postet 28.11.06 kl 20:30
Har vært inn jevnlig på Tropefisks og andre nettbutikkers sider den siste uka og der har det stått Ikke på lager om eSHa 2000, siste gang i går.
Helt sikkert. Men var nå nettopp inn å så de hadde det på lager igjen.
Men nå er det vel for sent...
Da får jeg vel prøve å avlive fiskene da, aller helst få noen andre til å gjøre det.
Er det da noe vits i å fullføre Bactopurkuren med tanke på de andre fiskene? Det er 4 glassmaller der som ennå virker friske.
Har sittet mye å studert fiskene ( for mye synes de jeg bor sammen med), men har ikke observert noen innvoldsormer, kun litt slimete avføring innimellom.
Bør jeg helst bare tømme akvariet,hive grus og planter og desinfisere alt før jeg starter opp på nytt?
Takker for svar.
Helt sikkert. Men var nå nettopp inn å så de hadde det på lager igjen.
Men nå er det vel for sent...
Da får jeg vel prøve å avlive fiskene da, aller helst få noen andre til å gjøre det.
Er det da noe vits i å fullføre Bactopurkuren med tanke på de andre fiskene? Det er 4 glassmaller der som ennå virker friske.
Har sittet mye å studert fiskene ( for mye synes de jeg bor sammen med), men har ikke observert noen innvoldsormer, kun litt slimete avføring innimellom.
Bør jeg helst bare tømme akvariet,hive grus og planter og desinfisere alt før jeg starter opp på nytt?
Takker for svar.
Postet 28.11.06 kl 21:05
Vet ikke helt hva du har gjort siden i går, men selv ville jeg nok ikke verken behandlet, eller desinfisert karet.
Ville nok tatt daglige vannbytter, bare sånn just in case, men ikke mer enn det.
Sitter å grubler litt mere her, den slimete avføringen kan ha sammenheng med både innvendige infeksjoner, og parasitter.
Kanskje det var en ide likavel å kjøre en kort kur med denne...
Er litt vanskelig å bestemme for andre, selv ville jeg nok avventet litt, for å unngå å medisinere mot noe som ikke vil bli fjernet med denne medisinen. Du får slå krone og mynt, å se hva det blir til Er vel en 50\50 sak dette
Ville nok tatt daglige vannbytter, bare sånn just in case, men ikke mer enn det.
Sitter å grubler litt mere her, den slimete avføringen kan ha sammenheng med både innvendige infeksjoner, og parasitter.
Kanskje det var en ide likavel å kjøre en kort kur med denne...
Er litt vanskelig å bestemme for andre, selv ville jeg nok avventet litt, for å unngå å medisinere mot noe som ikke vil bli fjernet med denne medisinen. Du får slå krone og mynt, å se hva det blir til Er vel en 50\50 sak dette
Postet 29.11.06 kl 17:12
Har egentlig ikke gjort så mye siden i går. Har sett an litt om fiskene skulle ha noe effekt av medisinen, og sent i går kveld spiste de og virka litt bedre. I dag ser de nok like elendig ut igjen så jeg tenkte å foreta 2 barmhjertlighetsdrap i kveld. Orker ikke å se på at de plages lengre.
For å begynne med annen medisin må jeg vel først bruke kull i 2 døgn først? Derfor synes jeg de skal få slippe mere no.
Tenkte å bare fullføre kuren, bruke kull og så bare slippe oppi sneglene igjen. Ellers får jeg skifte jevnlig vann, og bestille eSHa2000 og Prazipro hvis det skulle dukke opp igjen på noen av de andre fiskene.
Hvor lenge hadde du ventet med å sette ny fisk i akvariet?
Glassmallene hadde jeg egentlig tenkt å ha i 240l akvariet, men hvor lenge bør jeg vente med det? (vel og merke hvis de holder seg sykdomsfri)
Tusen takk for gode råd og hjelp.
For å begynne med annen medisin må jeg vel først bruke kull i 2 døgn først? Derfor synes jeg de skal få slippe mere no.
Tenkte å bare fullføre kuren, bruke kull og så bare slippe oppi sneglene igjen. Ellers får jeg skifte jevnlig vann, og bestille eSHa2000 og Prazipro hvis det skulle dukke opp igjen på noen av de andre fiskene.
Hvor lenge hadde du ventet med å sette ny fisk i akvariet?
Glassmallene hadde jeg egentlig tenkt å ha i 240l akvariet, men hvor lenge bør jeg vente med det? (vel og merke hvis de holder seg sykdomsfri)
Tusen takk for gode råd og hjelp.
Postet 29.11.06 kl 17:53
Endret: 29.11.06 kl 17:57
Postet 29.11.06 kl 19:00