Kan Neon tetra få kreft?

Har 13 neon tetraer, og måtte for et par uker siden desverre ta en av de av dage da den nesten ikke klarte å ta til seg mat lenger. Det hadde vokst ut en, i forhold til størrelsen, svær klump ved munnen på den. Prøvde å ta den opp og pirke på kulen, men det gjorde tydeligvis vondt da den sprellet mer en vanlig. Tok derfor valget om at den skulle få slippe mer lidelse.

Nå har to til begynt å utvikle samme sak, utvekster ved munnen.

Er dette et kjent problem, og bør jeg ta de ut av karet, og over i et "sykdomskar", og finnes medisin?

Er lei å drepe fler, da det ikke er noen lett avgjørelse å ta.
Alle fisker kan få svulser, men det var rart at flere får dette mer eller mindre på samme tid.

Tror derfor at det dreier seg om noe annet.
Det kan være ett av de mange virusene som er i aktivitet, da bør du fjerne\ issolere fisk med symptomer med en gang du ser dette.

Det kan også være en eller annen form for bakteriell infeksjon, ville selv da kjørt en kur med eSHa 2000, bare for å se om dette har effekt (noe jeg ikke helt har troen på)
Tusen takk for svar Frank.

Alle andre fisker i karet er friske og raske, og vil derfor ikke ha medisin i "hovedkaret" , men har et lite kar på 40 liter jeg kan hente frem og ha de i. Har derimot ikke pumpe til dette lille karet.

Kan jeg derfor ha de to over i dette, og bytte litt vann hver dag? Samt ha medisinen i her?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap