Hvitprikk og blasse farger.

Her forrige uke oppdaget jeg at 2 av fiskene mine hadde fått noen hvite prikker på seg. Skjønnte fort at dette dreide seg om hvitprikk så kjøpte Sera Costapur. Hadde første dose oppi karet på onsdagen og på søndag var fiskene kvitt prikkene. Det jeg midelertid la merke til var at Acei'ene mine hadde blitt veldig blasse / hvite i fargen og begynt å "miste" skjell. Det var bare disse fiskene som så dårlig ut, alle andre var fin. Fikk derfor kjøpt i Sera Baktopur på mandag som var. På onsdag hadde jeg oppi dose 2. Acei'ene er blitt bedre, men er fremdeles litt blass i fargen. Kan dette ha med at medisinen ennå ikke har tatt skikkelig tak i dem, eller har de en annen sykdom. Legger med bilder så dere kan se hvordan de så ut før behandlingen med Baktopur. Kan det rett og slett være Costapuren som har vært så sterk at Acei'ene har tatt skade av den??
Ta en test av nitritt i vannet. Mange av disse medisinene ødelegger bakteriekulturen i akvariefilteret samtidig... det er skikkelig skummelt. Man tror fiskene er friske, så dør de brått likevel, fordi vannet er blitt giftig av nitritt istedet.

Filterets bakteriekultur er utrolig viktig å passe på når man medisinerer rett i hovedkaret, da medisiner stort sett ikke skiller på gode og dårlige bakterier men dreper alt...(nå er ikke hvitprikk forårsaket av noen bakterie, men en parasitt, men prinsippet er det samme)
Jess. Takk for godt svar. Byttet imidlertid 250liter forrige søndag før jeg medisinerte på nytt på mandag med baktopur.
Leste i bruksanvisningen til Sera at man skulle medisinere 1 og 3dag. Den 3dagen var på onsdag, men det sto ingen ting om hvor lenge medisinen skulle virke før jeg kunne ta et vannbytte. Kan jeg ta det i dag, eller vente til i morgen?
Jeg tror det her dreier seg om flere ting. Parasitter klør - og da klør fiskene seg. Kan det rett å slett være at dem har klødd seg voldsomt?

Som Mona sier, de medisinene du har brukt, er noen bomber i dråpeform. De kverker filterbakterier så det hyler etter, og ammonaikk\ nitritt er ett stort problem etter slike kurer.

Selv ville jeg tatt ett vannbytte på ca 35% nå, og deretter 15% daglig i ett par uker, til noe av bakteriekulturen er tilbake. Gi minimalt med for til fiskene i denne tiden!
Ville selvsagt fjernet medisinrestene med aktivt kull i filteret i 36-48 timer.

Om du har aquasafe, kan du med fordel bruke denne nå, for å styrke slimlaget til fiskene.
Tilsett gjerne også vitaminer i flytende form. Vil anbefale eSHa Minaroll, men også eSHa optima er helt grei å bruke
Takk for godt svar!

Som du sier har jeg lagt merke til at fiskene "skjelver" en god del. Gjelder hovedsakelig Acei'ene. Om dette kan være et tegn på parasitter eller ei vet jeg ikke. Hvis det her dreier seg om parasitter vil baktopuren ha tatt knekken på de, eller må jeg til med en ny medisinering.

Skal ta et større vannbytte nå og bort på nærmeste dyrebutikk å få tak i noe næring.
Skjelvinger kan komme av en rekke problemer, alt fra forgiftning, til bakteriell infeksjon\ parasitter.
Bactopur er uegnet som remedie for å fjerne parasittene (mener jeg på).

Dersom dette var mine fisk, ville jeg ikke brukt Sera-medisinene i det hele tatt.
Ville tatt ett heftig vannbytte, og så filtrert over kull. Ville tilsatt aquasafe, bare for å se om dette hjalp. Denne er i alle fall ikke noe som skader fiskene. Vitaminer ville jeg nok også tilsatt.
Så ville jeg sett det hele ann, til tydelige symptomer eventuelt meldte seg.

Dersom skjelvingene forverret seg, ville jeg kjørt med en kombimix av eSHa 2000 og eSHa exit. Da fjerner du smittestoffene fra tett på 40 sykdommer i ett og samme sveip. eSHa 2000 skal i prinsippet være tilstrekkelig, men enkelte parasitter er hardnakkede.

Faktisk er disse to medisinene noe som burde befinne seg i enhver akvarist sin skuff med diverse remedier. Jeg har i alle fall gardert meg
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap