Hva er det med palett-ciklidene?

En venn av meg har et palett-ciklide-par. han kjøpte dem for ca 3 uker siden, og siden da regjerte de i karet. Men for et par dager siden skilte de lag. Hun fortsatte å jage alle som nærmet seg grotten, mens han gikk opp i overflaten ved siden av pumpa der det ikke er strøm i vannet. Han har blitt blekere i fargen, ville ikke spise, og munnen gikk fort.

I dag begynte hun å oppføre seg likedan sier han. Hva er det med dem? Er det noe han kan gjøre? Jeg tok pH og nitritt-prøve forrige helg, og da var pH på 7,5, og nitritt på 0,1.

Han forer med røde mygglarver og tørrfor.
Regner nesten med at de har lagt egg, passet på hulen og så er det for mange fisk som stresser foreldrene i karret, eller det er få fisk, men for liten plass i karrret slik at andre fisk kommer for nær hulen uansett hvor mye foreldrene jager dem. Dette ender desverre som oftest med at foreldre paret dør...
100 liter
Det er et 100 liter kar, med få fisk. De andre fiskene har bare hatt en liten krok i karet de siste ukene.

Men allikevel kan det jo være som du sier...
Ett palett par vill gjerne okkupere en 100 liter.

For å være sikker på at det ikke er noe annet i veien ville jeg skiftet vann de neste dagene. 20 % eller så. Vannskifte er nesten alltid en god ide uansett hva som er galt i karet.

Det kan jo være en kombinasjon av stess med egglegging og vannverdier som ikke er i orden.

Hvilke andre fisk har du de sammen med?
De andre fiskene
3 spenops
1 black ghost
2 små terta av et eller annet slag
1 liten sølvhai
1 sugemalle
1 grenmalle
Det høres ut som fisk som vil fortsette å forstyrre ja.

Det er ikke alle fisk som skjønner det der med territorie og i en 100 L vil det være forliten plass til at disse fiskene skal kunne flytte seg langt nok ut av veien. Palettparet vil da stesse for å forsøke å jage alle andre bort hele tiden.

Har du mulighet til å flytte noen av disse fiskene?

De av fiskene dine som kommer til å bli for store bør nok flyttes først som sist.
Det er som sagt ikke mitt akvarium, mitt er større. Men han har planer om et 700 liters kar, så de store skal selvsagt over dit. Men det blir visst ikke før på nyåret.

Jeg har selv sett mye på fiskene hans de siste ukene, og de andre fiskene har holdt seg langt unna. Men hva om har skjedd om natten er jo ikke godt å si...

Han får vurdere hva han vil finne på. Hannen ser jo ut til å være døden nær, så det er vel ikke håp for dem uansett hva han gjør nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap