Hvor lenge med ekstra O2

Hvor lenge skal man bruke luftpumpe eller ekstra O2 etter medisinering?
Kan man avslutte det etter medisineringa eller skal man også bruke det mens man kjører med kull etterpå?
Ser ut som fiskene får kløe av luftboblene.
Mulig det er et dumt spørsmål men drister meg til å spørre da det er første gangen jeg driver og behandler fisk.

Regner med at du har tatt et solid vannbytte og holder på med å filtrere over kull for å bli kvitt de siste restene av medisin i karret.

Det skal ikke være nødvendig å ha ekstra O2 tilførsel lengre så den kan du stanse.
De fleste medisinene taper seg svært raskt i vannet, og vil derfor ikke fortrenge mye O2 etter ett døgn. Skur derfor bare av denne pumpa

At fiskene "klør" av luftboblene, henger trolig sammen med redusert slimlag etter kontankten med medisinen. Anbefaler derfor å tilsette en dose aquasafe, bare for å hjelpe dem litt med å styrke slimlaget igjen.

Flytende vitaminer (f.eks eSHa minaroll) er også ypperlig for å gjennoppbygge fiskenes helse
Tusen takk for gode råd begge to.
Ja har skifta 50% av vannet og hatt en kullfiltersvamp fra Juwel i pumpa.
(De hadde ikke sånne i nettingposer, men disse virker kanskje godt nok?)
Har nå satt på vanlig utblåsning på pumpa og det ser ut som det også hjalp på kløen.Får tilsette litt Aquasafe og gi litt vitaminer.
Takk igjen.
Ang. filtrering over kull (viktig å huske)
Bare husk at kullfilteret ikke skal sitte i mer enn noen få dager. Bytt det heller ut med et nytt hvis du skal fortsette med kullfiltrering mer enn noen få dager.

Kullfilterne blir mettet med avfallsstoffer/giftstoffer etter kort tid, og dersom det da ikke blir fjernet, vil det begynne å slippe fra seg stoffene igjen... ikke akkurat ønskelig.
Selv glemte jeg et kullfilter i filtertønna i to uker.... *grøss* Ikke rart akvariet så ut som en stinkende kloakksuppe! Jeg kunne ikke fatte og begripe hva som var galt og vannbytter hjalp ikke et dugg!
Inntil jeg åpnet filteret og fant kullfilterskiven... da gikk det et lys opp for meg. Da den ble fjernet, og vannet skiftet, ble alt bra med en gang.

Etter den opplevelsen har jeg begynt å skrive huskelapp til meg selv på en neonfarget Post-It lapp om jeg skal filtrere over kull Den kleber jeg på frontruta til akvariet det gjelder, slik at jeg ser den tydelig hver dag: "HUSK Å TA UT KULLFILTERET PÅ ONSDAG!" skriver jeg for eksempel.
Takk for godt råd. Det skal jeg prøve å huske.
Regner med at det kanskje er bare å fjerne det i morgen, etter 3 dager da jeg har hatt flere store vannbytter, og medisinen ikke har farget vannet?
Har noen Eplesnegler som er lei? av å bo i ei mugge i mellomtida.
Kullfilteret vil ha gjort jobben sin med å fjerne medisinrester etter 36 til 48 timer.
Vet ikke helt nårtid du satte inn dette, men siden du i tillegg har byttet vann såpass tett, skulle det ikke være rare mengdene med stoffer sneilene ville reagert på lengre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap