"Passivt" kar

Har en 54-liter med fem voksne guppyer+10-15 yngel..
Har også en ancistrus.

Dagen etter jeg kjøpte ancistrusen var jeg innom butikken jeg kjøpte den i, da var hele karet den hadde vært i satt i karantene pga nitritt.
Kan dette ha noen innvirkning på karet mitt nå?

Den ene guppydama ligger rolig på bunnen, og de andre voksne gjemmer seg bak filteret. Dette har pågått i noen dagen nå.. All yngelen derimot er i full vigør, og koser seg som aldri før nå da de har karet "for seg selv".
Siden jeg er fersk i gamet og har hatt karet kun i tre uker har jeg ikke skaffet meg målingsinstrument for vannverdier enda. Kommer meg ikke i butikken før i morgen kveld.

Er det noe galt med karet mitt? Er det noe jeg kan gjøre i kveld?
Nitritt er en forurensing, og dette smitter ikke Så om det er butikk-karet som hadde problemer med nitritt, vil dette ikke påvirke forholdene hjemme hos deg
Var det jeg trodde

Men det var så tilfeldig at alle de voksne oppfører seg rart etter at ancistrusen kom i hus at jeg måtte bare spørre...

Er det noen spesiell grunn til at alle plutselig gjemmer seg bak filteret?
Hvitprikk
Mine søte små har hvitprikksyke...
Leser her at jeg skal behandle med varmekur, men kolben min går ikke særlig høyere!
Hvordan behnadler jeg da? Har hatt oppi salt... Det er det eneste jeg har i hus nå i kveld.
Hvitprikk.
Dersom du ikke kan få opp tempraturen, har de medisiner i zoo-butikkene.
Du finner tråder her på forumet om varmebehandling. Jeg har brukt varmebehandling flere ganger og det har fungert helt greit.
Jeg har også medisinert en gang(jeg klarte ikke å få opp varmen i det nye akvariet) og også da ble jeg kvitt prikkene etter noen dager.
Så dersom du har en varmekolbe som er for svak, må du enten skaffe deg en sterkere eller prøve med medisinering.
Saltet har nok ikke noen innvirkning på hvitprikken.
Lykke til

Mvh
Steinar
Nå er alle de voksne guppyene mine døde... med unntak av ei dame som har stått de to siste dagene i fødekasse.
Men hvorfor er det så mye liv i yngelen som går i samme karet?
Vil jeg rekke å medisinere disse?
Kommer meg ikke på butikken før etter jobb, dvs at klokken kan bli både fem og seks før jeg er hjemme med medisin.

Huff, det var leit!

ESHA 2000 anbefales av en del (har ikke brukt den selv), fordi denne tar ikke knekken på de gode filterbakteriene (i motsetning til andre medisiner mot hvitprikk). Det spørs imidlertid om du får tak i den, for jeg ser Aqua Karolin er tom for tiden, men det kan jo hende at også butikkene i byen kan ha den. Du får iallfall ha lykke til, og jeg håper du slipper flere dødsfall!

Frank har skrevet en god sykdomsartikkel, som det kan være lurt å lese:
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap