Tetra med sykdom

Nå har jeg nettopp kokt en tetra, min første døde fisk, noe som ikke var så hyggelig :\ Den led ikke lenge.

Den var syk, men selv med Frank sin bra artikkel om sykdom så var det ikke lett å finne ut hvordan. Den holdt seg for seg selv, pusta tungt og med stor åpning i munnen, synes også den var litt blek i fargene, og er derfor litt redd det var neonsyken. Men kunne også vært gjelleorm, hvis det kan forekomme på tetraer. Den så litt brunlig ut i området rundt gjellene og under munnen. Bestemte meg for å bare ta livet av den, føre var. Glemte å se om den spiste i går, men idag sto den bare stille og enste ingenting, så da ble det gryta.

Det jeg er redd for nå er såklart at de andre skal være smitta, eller kan bli det. Jeg venter også på noen Corydoras Robinae og bolivianere som jeg slettes ikke har lyst å smitte med noe. Nå skal de imidlertid i et helt nytt kar i karantene først har jeg bestemt meg for, så det er ikke storkrise, men lurer på om det er noe forhåndsregler jeg kan ta og hvilken sykdom det kan være. Jeg lurte først på om den bare var gammel da, men tviler

For de som har glødebåndstetra så vet de at disse har noen rare blinkinger osv. med finnene, som noen tror er noen slags signaler, og disse var litt mer febrilske, og det virket som de andre forsto noe var galt. De så ut til å ha en minnetjeneste for fisken etterpå i det området den trivdes best
Ta noen heftige vannbytter, så fjerner du mye av eventuelle smittestoffer fra vannet.

Hva som feilte fisken er 99% umulig å si, skal ikke begynne å tippe engang.

Har akkurat handlet meg en stim med slike selv, og ser at jeg pinadø har greid å få med meg 2 enøyer. Usj, liker ikke slike.
Men min egen feil, studerte ikke fiskene i salgskaret så godt i dag, gjorde det heller i går.
Sånn kan det gå når man ikke studerer de 200 fiskene som svirrer vildt rundt hverandre så godt :p
Jeg får ta et vannbytte og to ja, just in case. Den ene andre virker litt rabiat nå, de to kom fra et annet kull enn de 10 andre, så det er kanskje familiære årsaker :P Får følge med på den.

Ja er ikke lett å få bare modeller av denne fiskearten, har noen misfoster jeg også. Kommer kanskje til å plumpe disse i lille karet og velge en annen tetratype til selskapskaret.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap