Hvite prikker på fisk

Leser i en tråd at eg kan skru opp temp til 32 grader i akvariet for å kurere hvitprikk på fisk.
Men hvor lenge skal temperaruren vere 32 grader.?? Skal den vere 32 grader til fiskene er frisk eller. ??
Hvitprikk
Temperaturen skal være 32 grader i tre dager etter at prikkene er forsvunnet. Totalt blir dette gjerne 5-7 dager.

mvh
Steinar
Hvitprikk
Takk for meget hurtig svar. Eg har skrudd opp temp no å er spendt på resultatet etter kvart.

Hilsen HeiHal
VIKTIG når du bruker varmekuren ved behandling av hvitprikk:

Husk at varmt vann inneholder svært lite oksygen, og fisken kan derfor få seriøse pustebesvær. Skru derfor opp "guffa" på filterpumpen din, og sett nedi en ekstra luftestein/brusestein om du har. Utblåset på filterpumpen kan med fordel justeres slik at det står akkurat i vannspeilet, så vannet piskes opp og plasker. Da tar det opp maksimalt med oksygen.

Anbefaler at du leser artikkelen om varmekur-behandlingen. Alltid lurt å lese "bruksanvisninger" først, før man gir seg i kast med å kurere noe
Hvitprikk
Hei og takk for gode råd.
Har ombestemt meg med hensyn til vermebehandling. satte vermekolbe ned til 26 g. igjen en time etter eg satte den opp- Gikk å kjøpte meg en Sera Costapur kur som eg har tilsatt vannet, med dei ulempene det medfører ( så som at den dreper alt også i filter ) ( filter har berre gått en 10-11 dager så er vel ikke så mykje å drepe der enda ??? ) Har et Eheim prof 3- 2080 filtersom eg har lagt utløpsrøret helt opp i overflata så det håper eg produserer nokk oksygen.( ser nå slik ut ) Karet er 530 liter som eg startet opp for 11 dager siden. Eg får berre sjå kor dette går. Håper på at det skal gå bra men er litt redd at nitrit skal stige å at den kjem til å ta livet av fiskene. Eg skal måle den i kveld. MEN HVA GJØR EG OM DEN STIGER kraftig??? Skifte 30 % vann hver dag fremmover ?? Gir ikke fiskene mat i dag, men må vel gi dei alder så lite av å til.? Mange spørsmål dette.
Eg er ganske fersk innen dette faget. hadde akvarie for en del år tilbake men hadde aldri noe problem av dette kaliber. Berre algeproblem da. Var vel heldig da.

Hilsen HeiHal
Får du nitritt, er det bare å leite frem bøtta, og bytte vann. Etterfyll med medisin, fjerner du 40% vann, har du 4\10-dels dose i karet etter vannbytte
Hvitprikk
Takk. Takk.

Dette forumet er berre helt topp. KJAPPE å Gode svar.

Hilsen HeiHal

HeiHal
Dette forumet er berre helt topp. KJAPPE å Gode svar.

Flott at du syntes det, det er jo intensjonen
Hvitprikk
Hei

En annen ting eg lurer på er om hvorledes veit eg at filteret ikke tar ( beholder ) medisinen eg har hatt oppi. En stund etter eg hadde hatt midisinen oppi virket vatnet litt blåaktig. Nå synes eg ikke vannet er så blått lengre.
Har et Eheim 2080 utvendig filter til karet. Er det noe eg kan måle kor mykje medisin som er i karet akuratt nå ???
Stemmer at denne medisinen farger vannet. Fargen vil forsvinne etterhvert som medisinen brukes opp.
Jo mere bakterier og dritt den dreper, jo fortere blir vannet normalt farget.

Tilsett 50% dose på dag 3. og 5, etter ett vannbytte på ca 35%.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap