Syk papegøye

Ja jeg vet at dette ikke er en fisk som står øverst på ønskelista,men saken er den at jeg kom i skade for og kjøpe to uten og vite bedre.
Nå har den ene blitt sort hovedsaklig på finner, men og på kropp,og den andre har begynt og bli sort den og, noen som kan si meg hva dette er for noe?
Jeg tror ikke det er noen sykdom, men en fargeforandring som kommer med alderen. Evt kan det være noe i fòret? Vet at enkelte ciklider kan få sorte prikker/flekker av for mye spirulina i fòret. Det er uansett ikke skadelig.

Når jeg studerte bildet, ser det helt klart bare ut som fargepigmenter, ingen sykdom.
Har gitt dem litt fiskepuding av og til(skulle jo aldrig gjort det)kan det være årsaken?
Den ene dunker borti den andre, men kan liksom ikke tro det er årsaken heller,greier jo ikke og bite ordentlig.
Det kan være flere grunner til dette. Tipper at dette dreier seg omen kombinasjon av flere ting;
Trolig for lite plass, feilernæring, og ikke umulig vannverdier som ikke er optimale.
Vet lite\ ingenting om oppsettet ditt, kan du fortelle litt om dette?

Når det gjelder foring av fisken;
Skal du bruke menneskemat, styr unna ferdige produkter som fiskeboller, fiskepudding etc. Disse er det brukt en god del salt i, og ynse E-stoffer.
Slikt passer dårlig til ferskvannsfisk...
Gi heller litt utvannet filet av sei og torsk, om du skal gi fiskekjøtt. Reker er også noe som faller i smak hos de fleste fisk.
Du bør også sørge for at den får noe grønnfor i seg, selskapserter uten skall er noe mange fisker syntes er godt

Pass på å fjerne uspist mat etterpå, og gi gjerne slik mat dagen før du bytter vann. Fjern da synlig avføring, mye av maten kommer mer eller mindre ufordøyd gjennom systemet
Di går oppi et 240 liter akvarie.
Holder temp på 24grader.
Skifter 1/3 av vannet hver 3 uke.
Gir dem hovedsaklig flakfor,og to ganger i uka frossenfor( røde mygglarver)Blir ikke liggende igjen matrester(glupske fisker jeg har)
legger ved et bilde av akvariet,et dårlig sådan..
Du kan med fordel øke mengden vannbytter, se om dette hjelper på. Rent vann er ikke skadelig

Selv kunne jeg ikke tenkt meg å la fisken gå i ett kar uten tilførsel av rent vann minst en gang i uka, jeg
Ok da går jeg over til og skifte vann en gang i uka,ligge unna fiskepudding og ser om det kan hjelpe.
Tusen takk skal dere ha(:
Etter at jeg gikk over til vannskifte en gang i uka, forsvant raskt det sorte på papegøyen!

Synes egentlig det er rart at di i dyrebutikker bare anbefaler 1/3 vannskifte, en gang i mnd, når det er tydelig at fisken trenger yppige vannskift.

Har for sikerhetsskyld kjøpt nitrit-test.
Flott at det var noe så enkelt som skulle til
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap