Bilder av hvitprikk og soppinfiksjon?

Har noen bilder av fisk med soppinfiksjon og hvitprikk??
Tanten min har hviteprikker på sine fisker i akvariet og jeg har hørt av soppinfiksjon og hvitprikk ofteblandes.
Fiskene hennes knir seg på bunnen og slikt da så det er jo et tegn på hvitprikk er det ikke??
Har ikke bilder av disse sykdommene, men de er lette å skille fra hverandre.
Hvitprikk er små, hvite prikker, på under en mm i diameter. Starter gjerne på finnene til fisken.
Sopp er større områder, og jo lengre soppen får regjere, jo større område har den infisert.
Sopp er "lodden" slik som mugg er, og er lett å identifisere selv ved lette angrep.

Kløe er ett tegn på begge problemene, så dette er ikke nok i seg selv til å skille dem fra hverandre
Men om det er flere fisker som plages av dette, er det etter all sannsynlighet parasitter, ikke sopp.
Takk for svar!
Hvor stor er sjangsene for å kurere hvitprikk med medesin?
Dragon Flame
Takk for svar! Hvor stor er sjangsene for å kurere hvitprikk med medesin?

Med rette medisinen er det uproblematisk å bli kvitt parasittene på en grei måte
eSHa exit er den definnitivt beste medisinen på markedet for å kurere denne.

Men det finnes en rimeligere løsning, varmekuren. Parasitten dør ut av seg selv om en hever tempen til over 32`C. Kuren må ikke kjøres på kaldvannsfisk!!

Her er hva jeg tidligere har skrevet om denne:
Frank Angell, tidligere tråd
Mitt soleklare råd til deg nå er: Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Senk til 28`C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32`C, og til utbruddet var synlig. Øk tempen igjen til over 32`C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28`C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). Gjenta til parasittene er borte for godt.
Bare en liten advarsel når det gjelder esha exit, jeg er usikker på hvor bra L-maller tåler denne. Fikk hvitprikk etter litt omdisponering av karene mine. Jeg mistet 3 stk L-260 som jeg har foret på i 1 1/2 år som nå var kjønnsmodne Disse tok kvelden etter en runde med medisinen, har ikke funnet noen annen forklaring en at det må være medisin. Ingen andre fisk tok skade, men disse 3 mallene tok kveld, fant en av de, og blei mistenkelig, begynte dermed å lete etter de andre 2, de lå da døde under en rot. Disse må ha død rimelig samtidig etter fargen og dømme. Jeg viste jeg skulle tatt varmekuren Hadde hørt så mye positivt om medisinen, så jeg ville prøve den.
Trasig opplevelse der, Bengt Maller er jo generelt sensitive for medisin, så jeg ser slett ikke bort i fra at dette var årsaken til at mallene vandret heden.
Trodde det var mest formaldehydet i de mange andre medisinene mallene la seg på rygg av, men det kan jo meget godt hende at det er flere kjemiske remedier som er minst like ille.

Noterer meg din erfaring bak øret, blir å google litt på dette (ikke i kveld men...). Er greit å finne ut om det foreligger flere slike erfaringer om medisinen.
I dyrebutikken her har de ikke denne eSHa exit men en annen som er nevnt her inne på forumet Sera Costapur.
Er den noe bra??

Tusen takk for svar, håper tantes fisker blir friske-
eSHa er ett merke som er relativt nytt på det norske marked, og finnes trolig kun i salg fra nettsteder.

Sera Costapur ligger midt på treet når det gjelder kvalitet; den er ikke fullgod. Enkelte har opplevd å måtte kjøre gjentatte kurer for å få bukt med parasittene. Andre har opplevd å bli kvitt flere fisk enn parasitter.
Det som er 100% sikkert, er at filterbakteriene er en saga blott om du medisinerer med denne.

Å bruke medisiner med disse egenskapene appelerer ikke til meg.
Skal du benytte disse, kan dette være greie råd å ta med seg;
-Rens filteret grundig før medisinering - fjern så mye filterbakterier som mulig. Disse vil bare svekke medisinen, samt ligge å råtne i filter etter medisinering.
-Slamsug bunnen, som aldri før. Bytt 40-50% av vannet.
-Sett utblåset på pumpa slik at den lager så mye vannbevegelse som mulig. Dette for å tilføre O2 til vannet, medisinen fortrenger en hel del.
-Temperauten bør på grunn av dette med O2 ligge på max 26`C.
- Bytt 30% av vannet dag 3 og 5 (evt 7, 9 osv), bruk da 1\2 dose medisin. Medisiner minst 48 timer etter siste synlige prikk er borte.
-Gi minimalt med for til fiskene, normal mengde for\ overforing kan skape store problemer med ammoniakk\ etterhvert nitritt.
Når kuren er over, filtrerer du vannet over aktivt kull i 36-48 timer.
Her finner du bilder

Uten at jeg har lest alle innleggene over (mulig andre har kommentert det samme) så skal du være klar over at hvtiprikk (ich/Ick) og sopp (fungus) godt kan opptre samtidig. Fisken blir svekket av en sykdom og en annen bryter ut.

Men på denne websiden vil du i alle fall finne bilder av ulike sykdommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap