Syk gullsøm

Hjelp...
Har en gullsøm hann som syk.
Han har fått noen flekker eller felt på kroppen som er gråaktig. Og det ene øyet er også slørete. Finnene er klappet sammen og han er veldig slapp. Har prøvd med Omnipur i 2 døgn, men blir ikke bedre. Har vurdert å prøve Mycopur mot soppinfeksjon. I såfall, må jeg filtrere med aktivt kull før jeg bytter medisin? Har satt temp. til 28 grader, er dette riktig?
Er reddfor å miste ham, da han er en stor og fin gutt med mange barn.
Håper noen kan hjelpe, for jeg har dårlig erfaring med medesinering.

M.v.h
Ronny
Dersom det ikke står i pakningsvedlegget at medisinene kan kombineres, må du filtrere over kull i 36-48 timer før ny medisin tilsettes.
Bytt gjerne vann disse dagene, 30% eller så hver gang.

Når det gjelder hva som feiler fisken, er det en del muligheter. Tenkte selv på Oodinium, men du skule i alle fall ha sett litt forbedring etter 2 døgn med denne. Selv ville jeg nok forsatt kuren litt lengre, 2 døgn er ikke rare tiden.
Men for å snakke rett fra levra, dette er en medisin jeg ikke hadde benyttet. Denne dreper filterbakteriene, og det gjør også Mycopur.
Om ikke Omnipur har hatt effekt, stiller jeg sterke tvil til at Mycopur gjør det.
Disse medisinene går mye om hverandre i hva de kurerer.

Var dette min fisk, ville jeg kjørt en kombokur med eSHa 2000 og eSHa Exit (100% 2000, 50% exit). Dette er effektiv medisin, som er av de mer skånsomme mot både fisk, planter og filter.

Når det gjelder temperaturen, har det ingen positiv effekt å ha denne så høy. Høyere temp= raskere spredning av smitte, og dermed gir du fisken mindre sjanse til å heles.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap