fiskedød i juleselskap, trenger eksperthjelp!

Var på besøk hos noen venner i går, og oppdaget død og døende fisk i akvariet deres. Et ganske lite akvarie, ca 40-50 l, med noen få voksne guppy og platy, og en del yngel. + 2 reker og sandsnegler. Ca 23C.

Ingen av fiskene har utvendige tegn til sykdom. Jeg plukket opp en død fisk og en død kirsebærreke , og en fisk jeg trodde var død, men som plutselig begynte å svømme opp-ned-bak-frem og som dermed ble liggende i en bolle med vann.

Død fisk og reke så ut til å være døde samme dag.

Sendte samboer hjem og han kom tilbake med ph-test + en sånn fellestest på strips, og gh-pulver +natron.

Det viste seg at ph-en var maksimalt høy på begge testene! I springvannet deres målte vi ph til 4,5, av akvarievannet ble ph-testen mørkeblå, 8.5 + -mørkere enn mørkest på papiret vi skulle sammenlikne med. Nitritt hadde jeg bare stripsen til å måle, og den synes jeg alltid ser lik ut om jeg bruker den i mine kar, og viste også her det samme: et lite hint av rosa...

Jeg tror også filteret har fått gjennomgå, og mistenker at det pr. i dag ikke har en fullverdig bakteriekultur på plass...

De hadde en stor kalkstein i vannet, som jeg mistenker er ph-heveren...

Det endte med at jeg tømte akvariet og satte det opp på nytt, siden det var umulig å vite om det lå flere døde oppi uten å tømme det. En del møkk og døde planter...

Tenkte at jeg måtte gjøre noe kjapt med "opp-ned"- fisken, så den fikk førstehjelp, blandet vann med nøyaktig samme temperatur som han selv hadde, ph på 7 og litt gh-pulver, og puttet ham oppi. Han beveget seg litt, og sluttet å puste, og jeg trodde han døde. Kikket oppi litt senere, og sannelig var det liv fortsatt! Ut over kvelden kviknet han mer til. Han hadde problemer med balansen, men holdt seg mer og mer "oppreist". Etter hvert ble problemet mer at halen sank så han sto loddrett... Jeg var vel egentlig overbevist om at han ville stryke med i løpet av natten, men tenkte han skulle få en sjanse...Har i dag fått telefon om at han nå oppfører seg helt normalt, etter å ha overnattet på badet i en bolle!

Derimot er reke nr.2 nå halvdød i akvariet, den prøver å svømme med de små beina, men ligger på siden som om den er lam. Denne så normal ut da jeg var der i går, men reke nr. 1 fant jeg død (i går).

Vil gjerne hjelpe til så dette ikke utvikler seg til massedød.

Noen som vet om det var ph-en? Er det mest sannsynlig nitrittforgiftning selv om stripsen ikke viser det?

Har også fått beskjed om at fiskene pr. i dag ser ut til å være i god form, bortsett fra en liten (5mm) platyyngel som både i går og i dag ligger stille helt i vannoverflaten oppå et blad. Den spiser litt, men beveger seg nesten ikke.

Hva bør de gjøre (evt. m. assistanse fra meg) fremover for at dette skal gå bra?

Kan de sette fisken som kviknet til tilbake i akvariet?
Noe svar på hvorfor reken som så fin ut i går nå er halvdød?

Sikkert noe jeg har glemt å forklare/spør om her, men setter pris på alle tilbakemeldinger som kan hjelpe!

Mvh Maren
Hvis PH i kranen faktisk er 4,5 og det er 8,5 i karet så vil jo ethvert vannbytte der bli temmelig store hopp. Tror vannbytterutinene som var med den steinen oppi fort er avgjørende for hvorfor det skjedde.
Tror det viktiste hjelpemiddelet her vil være litt mer kunnskap for dine vennet

Det sier seg selv at fisk som lever i vann med Ph kanskje opp mot 10, ikke har det godt.
Steinen må ut, og alt annet som kikker vannet opp. Skjekk grusen også, det er en del av disse som ikke er spesielt snille med tanke på vannverdiene.
Tipper at vannbytter har det vært så som så med, siden Ph har fått stige så enormt. Gode rutiner på dette, er alfa omega.

Videre drift bør preges av gode rutiner på dette med vannbytte, justering av vannverdiene før det nye vannet has i karet (legger dem seg på ph7, og tilfører 30% vann med ph 4.5, da synker det hele voldsomt).
Rutiner for rens av filter bør også innføres, dette er noe mange uerfarne gjør alt for ofte\ alt for grundig.

Når det gjelder den stakkaren som du såvidt berget livet på, har denne vært utsatt for ett enormt stress. Denne kan derfor fort bli syk igjen, og man bør være forsiktig med å sette slik fisk tilbake. Nesten så det hadde vært bedre om den døde, om du forstår meg rett

Når det gjelder din inngripen, var dette det eneste å gjøre på kort sikt.
Desverre kan de plutselige endringene i vannverdier, og bakteriekultur i filter og bunnlag, gjøre at en del flere fisk stryker med.
Eierne bør altså følge nøye med, gi lite mat, og skaffe seg nødvendige tester\ remedier for å justere vannverdiene.
Daglige vannbytter, på 20-25%, for å fjerne eventuell ammoniakk og nitritt er noe jeg ville anbefalt til eierne av karet.
Og ikke minst; medlemskap her på AF
Vannet bør testes på nytt. Begge ph verdiene er voldsomme, særlig springvannet.

Jeg nekter å tro at det finnes springvann med ph 4.5 i dette landet, så jeg tror vanntestene bør tas på nytt med andre målere/tester.

Ellers er skikkelig rengjøring, jakt på den ph.drivende kilden i akvariet og generell opplysning nødvendig.
Først til Karl Inge S.:
Vannet er brønnvann, så 4.5 er nok korrekt ph her. Vi har også brønnvann med ca samme ph, ikke uvanlig her i Bergen. (For øvrig flott for enkelte apistogramma-arter!)

Så høy ph som den i akvariet har jeg aldri sett før. Min eneste forklaring på det er at kalksteinen var voldsomt stor i forhold til akvariet. Den har vært oppi der et par mnd., akvariet har vært i drift ca et år...

De skal for øvrig gå til innkjøp av måleutstyr!

Frank:
Jeg har ikke rørt filteret annet enn å sjekke om det var tett. Det var det ikke, hadde blitt "skylt og vridd" for ikke så lenge siden. Så ikke ut til å være mye bakteriemateriale der inne...

Sanden har de fått fra meg og er raada-sand jeg bruker i alle mine akvarier, så den burde være grei...

Kalksteinen er selvfølgelig fjernet fra vannet.

Ellers skal jeg instruere om vannbytte, og få de til å lese denne tråden.

Og pgav. stresset fiskene har vært utsatt for er det altså mulig at flere stryker med også i ettertid? -Som reken. Selv om det nå er ok forhold oppi der?

Takk igjen!

Vet at det ikke var du som kverket svampen (sorry om du oppfattet det slik ).

Stemmer at dette de levende vesnene har opplevd, er å betrakte som meget stressende. Dødsfall, eller sykdommer, har en tendens til å dukke opp etter slike tilfeller, ikke så rart egentlig heller.
[QUOTE=Frank Angell]Vet at det ikke var du som kverket svampen (sorry om du oppfattet det slik ).

-Neida Frank, men ville bare klargjøre litt mer hva som hadde skjedd med den.

Han lille som fikk førstehjelp får bo i bollen på badet en stund. Tenker det er bedre enn å flytte enda mer rundt på ham. Kan nok ha rett i at det enkleste ville vært om han hadde dødd, men så er det jo jul da, ikke så lett å dømme noen til døden mens alle andre koser seg...

Er litt nyskjerrig på hva som fikk ham til å miste kontroll over kroppen, kan nitritt, -eller ammoniakkforgiftning eller for høy ph føre til dette? At fiskene ikke har noen spesifikk sykdom, men har levd under så gale forhold at de har blitt "forgiftet"? -Jeg tenker siden han kviknet til igjen?

Morsomme spørsmål du skal stille, turnips

Dette blir ett rotete innlegg, tenker høyt på ting jeg skjeden må tenke på

Ved svært feil vannverdier, er det en del som mener at spesielt Ph har innvirkning på de elektriske impulsene i fisken.
Har ingen sterke formeninger om dette, dette er noe som man kan oppleve på fisk som er ekstremt svekket også. Personlig tror jeg mer på at det er total utmattelse, og kanskje en liten kropp, proppet med melkesyre, som gir den sløve\ukontrollerte tilstanden.

Ammoniakk\ nitritt (spesielt sistnevnte) gjør ikke stort annet, enn å ødelegge hemoglobinet til fisken. Dette gir masse problemer inne i den vesle kroppen.
Nitrittforgiftning kan på mange måter sammenlignes med om vi blir plassert på ett fjell 6000 meter over havet.
Akutt åndenød, svimmelhet, ja generelle symptomer på O2 mangel i kroppen.
Manglende O2 fører også til kjemisk ubalanse i blodet, med opphopning av Co2.
Ph i blodet til fisken dropper altså, og dette kan igjen sette andre mekansimer i aktivitet.
Jeg ser derfor ikke bort i fra at fisk med akutt No2-forgiftning kan virke slik den vesle tassen gjorde.
Om No2-forgiftning var problemet, skulle du målt skyhøye verdier av dette.
Husk at ved langvarig No2-forgiftning, vil fisken rett å slett lide av anemi (mangel på røde blodlegemer). Fisken kan også høyst trolig få immunologiske reaksjoner (eller hva i katta det het igjen) ovenfor sitt eget blod, siden de røde blodcellene som ble ødelagt av No2-et, ennå er i systemet. Cellene lever, men gjør ingen nytte lengre.

Men om en legger sammen litt av det ene, og plusser på litt av det andre, og tenker gjennom alle de små faktorene inne i det vesle dyret, så er vel strengt tatt alt mulig
Takk for at du vrir hjernen din for meg, Frank!

Blir jo litt nysgjerrig på hva som skjer inni de små kroppene!

Har vært en tur bortom " slagmarken" for å se hvordan det står til i dag. Fiskene i akvariet ser fornøyde ut, det er et par jeg ikke kunne få øye på, men de skal holde utkikk etter disse. (Er mye skjulesteder oppi der)...

Resten spiser, har normale farger og bevegelser.

Lille Messias som jeg har døpt ham (sto jo tross alt opp fra de døde 3. dag...) har blitt med meg hjem. Han har nå normale, kjappe og oppvakte bevegleser. Han bor fortsatt i samme bolle, men nå på mitt bad der det er grei temperatur. Skal la ham slappe av en stund, og så skal jeg prøve å gi ham litt microorm og se om det er interessant. Det sier vel litt mer om hvilken tilstand han er i...

...liten oppdatering...
Fikk beskjed i går om at de to minste (5mm?) og svakeste platyynglene hadde dødd. Ellers er de andre i fin form. Deler av vannet skiftes hver dag, og de er forsiktige med foringen.

Fisken jeg tok med hjem spiser og oppfører seg helt normalt. Han kan vel likesågodt fortsette å bo på badet en stund, i tilfelle han skulle kunne være i stand til å spre noe slags smitte...
Skifter de litt av vannet hver dag?
Men... med ph på 4.5 i kranvannet så er det vel ikke så lurt å skifte litt av vannet hver dag? Hadde ikke du justert ph til 7, så det ble litt mere levelig i akvariet? Nå driver jo eierne og dytter ph til det ekstreme igjen, men andre veien (fra kjempehøy til kjempelav...)

Eller har du instruert dem hvordan de kan justere ph i det sure kranvannet sitt, før de bruker det i akvariet?
Neida, Mona, her har jeg skrevet huskeliste!

-Og tester er kjøpt inn.

Vannet blir blandet i en stor bøtte, tilpasset (ph osv.) og står til det har fått samme temp som akvariet. Litt byttes hver dag siden jeg ikke er sikker på tilstanden til filteret for øyeblikket.

Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap