Sykdom på Kardinaltetra.

Jeg har fått sykdom på kardinaltetra.

Det ser ut som små hvitgrå marker som lever inne i fiskene.
En fisk har en mark ut av gjellene. En annen har en ganske stor forhøyning på hodet der jeg tydelig ser en mark inni. En annen igjen har mark ved en finne bak på kroppen.

Fiskene har god appetitt, men enkelte er blitt blekere i fargene.

Jeg har L046 i karet også, så jeg er litt bekymret nå.

Noen som aner hva dette kan være?

Du har nok rundorm på besøk i karet ditt. Usj, sier jeg bare.

Disse er nært besleketet med innvoldsparasittene vi av og til møter på i hobbyen.

Behandling av rundorm hos fisk er mye omstritt. Enkelte hevder at disse vil dø ut av seg selv (99% usannsynlig), andre hevder at det ikke er mulig å kurere fisk som har fått denne parasitten i seg.

Selv ville jeg hevet meg på en kombo-kur, beregnet for både inn og utvendige parasitter. Grunnen er jo at parasittene ikke befinner seg utenpå fisken, og heller ikke i tarmsystemet. Den har med andre ord funnet gull-egget, og kan være noe dritt å bli kvitt.
Discus Internal Parasite, External Parasite Treatment Pack er en samlepakke fra Rocky Mountain Discus

Men jeg kan ikke garantere at dette hjelper deg, men jeg føler at det er en meget god sjangse for at dette kan kureres.

Takker for svar, Frank!

Medisinen er nå bestilt

Vet du noe mer om rundorm?
Er det grunn til å frykte at alle fisker i karet er smittet, eller er det muligens bare tetraene?
Må det medisineres i sykdomskaret?
Saltbad=ingen effekt?
Kjenner ikke mye til denne ormen, ut over det man vet om denne hos katter.

Vil anta at det er fare for at denne kan spre seg til andre fisker også. Det er jo neppe uten grunn at flere fisker har samme problemet på en gang.
Om mallene er utsatt for denne, aner jeg rett å slett ikke. De er jo ellers ganske så godt pansret, men siden jeg ikke vet om denne ormen sprer seg via munn eller hud, tørr jeg ikke si noe mer konkret.

Salt har ingen effekt mot denne, ut i fra det jeg har lest.
Noen anbefaler Droncit, og noen Panacur.

Men jeg prøver først tipset ditt, Frank.

Kan dette svineriet ha sammenheng med fòrmengde kontra vannbytte?
De fleste sykdommer har lettere for å få overtaket i kar med for mye forurensing. Overforing trenger ikke bety dette, men for mange er det desverre slik at karet rett å slett ikke er tilpasset forholdene (eller forholdene tilpasset karet)

Overforing kan også gi fedme, og feite fisk har en tendens til å bli fortere syke enn fisk i normal kondisjon. Sånn er det vel med det meste, fett er ikke alltid vår beste venn
Vet ikke hvordan kondisjonen på dine fisk er,

Droncit har forøvrig 100% samme egenskap som "prazi", det er rett å slett ett synonympreparat. Faktisk finnes denne blandet med pellets til oppdrettsnæringa, men dette foret er så himla fett, at jeg ikke ville gitt det til akvariefisk. Forpakningene er sikkert heller uegnet til vårt bruk også, 1 kg skulle vel holde til å behandle en million småfisk (+-500.000 )

Panacur har best effekt mot spolorm og bendelorm, rundorm er såpass annerledes, at jeg er usikker på effekten. Fordenen med Panacur er at denne tar egg\ larver, og en kortere kur kan tas.
Vannverdier, fòrmengde og vannbytter mener jeg er bra.
Jeg fikk noen nye tetraer for noen måneder siden.
Mulig de har vært syke.?

Droncit kan kjøpes på apotek for en meget billig penge.
Det kan være greit å vite.
Tipper at de nye fiskene har båret på ormene, dette er ikke noe man oppdager over natta
Jeg har nå mottatt kuren.

PraziPro skal ta Flukes, Tapeworm, Flatworms og Turbellarians.
Noen som kan oversette dette?

PraziPro skal ikke skade filterbakteriene, men det står at den ikke bør kombineres med andre medisiner.
Finner dette litt rart da dette er en kombikur; sammen med Metronidazole.

Jeg regner med at jeg kan kjøre begge sammen?

Noen som vet om Metroen dreper filterbakteriene?

Trenger jeg egentlig Metroen? Det står ingenting på pakken, bortsett fra dosering og lignende.
Nå er det 90 minutters snømåking, så er det medisintid

Prøver derfor en liten "bump" her.
Halvannen time med snømåkking?? Stakkars jæ.... (ikke vondt ment).

Betegnelsene på smitte som du nevner her, er rett å slett grupper med ulike typer orm, parasitter og annen møkk, for å si det enkelt

Når det gjelder kombinerningen med annen medisin, er dette noe som gjelder de aller, aller fleste typene medisin. Desverre er mye medisin like merket på dette området, med dertil problemer for brukerne.
Grunnen til at man ikke bør kombinere ulike preparater, er at disse kan motvirke hverandre, effekten kan forsterkes av den ene, man kan fortrenge for mye O2 fra vannet, fiskene utsettes for masse ekstra stress, osv. Akkurat som med humanmedisin, er det ikke alt som er like heldig å kombinere.

Men etter endt kur med Prazi, er det bare å filtrere over aktivt kull i ett par dager, så er vannet modent for neste kur. Har selv ikke brukt disse sammen, og vet derfor ikke hva som skjer om en blander disse to til en hærlig mølje.

Er svært usikker på om Metronidazole har noen effekt på filterbakterier, men tviler litt på dette.
Denne medisinen har best effekt på flagelatter, mens den siste i pakken din (om du kjøpte den med alle tre), er vel den som vil ha best effekt, om ikke Prazien har effekt. Dewormer er vel det de kaller denne, om jeg ikke husker helt feil.

Er spent på å høre resultatet, rundorm er ganske så fremmed i denne sammenhengen
Jeg puttet kun i Prazi i går.

Grei nok forklaring på hver medisin, men hva jeg skal gjøre med alle tre sammen står det nada om

Ingen opplysninger om alle kan has i samtidig eller eventuell rekkefølge på medisinen.

I tillegg står det på hver enkelt medisin at kuren må gjentas dersom bedring ikke sees. Ikke så enkelt når det er tre medisiner!

Sendte dem en mail nå, så får vi se om jeg blir klokere
Donald
Sendte dem en mail nå, så får vi se om jeg blir klokere:-)

Del gjerne denne klokskapen med oss andre også
Fikk nettopp svar:
Først Metro, så Dewormer og til slutt Prazi.

Jeg synes det er passelig sløvt å ikke vedlegge informasjon i sendingen, men de har kanskje bare rett og slett glemt det?

I og med at jeg allerede har begynt med Prazi tar jeg et 30-40 % vannbytte og begynner på nytt. Heldigvis er det mer enn nok Prazi igjen

Jeg ser ingen antydning på sykdom hos andre enn tetraene.
Har særlig studert mine Indiske glassmaller, da jeg tenkte det var lettest å oppdage noe innvendig hos dem
Det er jo godt at det ikke har spredd seg i alle fall Og du har nok rett, dette burde vises lett på glassmaller Hvordan ser disse forresten ut om de er fulle av hvitprikk, tro?

Når det gjelder hva som bør dosseres først og sist, tipper jeg rett å slett at de har tatt utgangspunkt i hva som vanligvis er til størst fare for livet til fiskene. Kan ikke se noen grunn ellers til at de anbefaler den rekkefølgen de anbefaler.
Angående rekkefølge har du sikkert rett, Frank.

Eneste jeg tenkte på var at kanskje rekkefølgen betydde noe med tanke på ormenes livssyklus; for å få optimal utryddelse.

Nå er jeg ferdig med kurene.
Jeg kjørte Prazi 2 ganger med 5 dagers mellomrom.

Jeg ser ingen antydning til ormer lenger, men vurderer likevel en runde til med Prazi.
Donald
Nå er jeg ferdig med kurene. Jeg kjørte Prazi 2 ganger med 5 dagers mellomrom. Jeg ser ingen antydning til ormer lenger, men vurderer likevel en runde til med Prazi.

Så flott at du melder tilbake, Donald! Nå vet vi at det virker
Flotte greier, tenkte faktisk på deg og tetraene så seint som i går

Jeg hadde nok helgardert med en runde ekstra med prazi.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap