Å NEI! Hva skjedde nå da i harmonien?

En av kardinalene puster heftig, og har hvitt sår på haleroten, dette var der litt ved kjøpet, men alle hadde det fint. Nå har en annen kardinal en liten hvit prikk på halen, og jeg begynner å fatte mistanke om hvitprikksyken. Isåfall burde jeg avlive den hyperventilerende fisken, vil det hindre spredning?
Hvis det smitter i vannet, vil det ikke da være forsent å ta ut syke fisk, de vil vel bli syk av vannet?

3 av platyene klistrer finnene mer sammen enn før, jeg liker det ikke! Men sjefshannen har det kjempeflott og bosser rundt, så noen har det allefall veldig bra...

Prakbotiaen, har en liten hvit prikk på bakkanten av ryggfinnen, men virker ellers nesten som ellers.

De nye ottoene jeg kjøpte igår har det fint. Kuhliålene har jeg heller ikke merket noe rart med.

Hva er dette?
Og hvorfor har det skjedd?

Idag da jeg sto opp var tempraturen på 28grader etter at jeg prøver en gal varmekolbe, og gjorde jeg et lite minibytte i akvariet på 90 liter med noe kaldere vann, hadde oppi aquasafe, litt plantejern, glemte akvariesaltet denne gangen, og så testet jeg vannverdiene etterpå, alt så ok ut! Og oksygen er det masse av. Nå er tempraturen på 26grader.

Har hørt på tv om parasittene i drikkevannet i Trondheim, hmm, kanskje disse går på fisker og?

Har hvitprikksyka vært i den ene kardinaltetraen siden jeg kjøpte dem andre nyttårsdag?
Jeg blir trist av dette, ser for meg scenarioet at alle fiskene etterhvert blir smittet og at alt må byttes, det gikk jo så bra! Det akvariet har jeg gått inn for med al min sjel...

Kan noen foreslå noe? Tusen takk for svar
Praktbotiaen også lei seg nå...
Nå er praktbotiaen slapp og ryggfinnen ligger nede hele tiden, den er ikke sånn til vanlig. Jeg trenger hjelp NÅ, siden ingen dyrebutikker er åpne så jeg kan få hjelp av dem, vær så snill!
Såpass fort ting endrer seg hos deg, mistenker jeg at det er andre ting enn bare parasitter som plager fiskene. Normalt vil man se at fiskene begynner å mistrives skikkelig etter dager med hvitprikk-parasitten.

Jeg tror det kan være denne parasitten, som har rammet fiskene dine. Denne dukker ofte opp rett etter flytting av fisk, og spesielt om det er nykjøpt fisk.
Vet ikke hvor lenge du har hatt alle disse fiskene, men jeg mistenker at du har en ubalanse med ammoniakk\ nitritt i karet, i tillegg til parasittene (som ikke kommer fra drikkevannet, da hadde de ikke eksistert med tanke på hvor grisekaldt det er i norsk vann kontra akvariet).

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er først å fremst til vanlig å kutte ut akvariesaltet i vannet. Ferskvannsfisk har ikke behov for salt i vannet.
Aquasafe er oftest unødvendig det også, det er kun i tilfeller med ekstrem kloring av vannet\ sterk metalisk forurensing av vannet aquasafe er nødvendig.

Når det gjelder situasjonen nå;
Slamsug akvariet godt, bytt 30% av vannet. Dette for å fjerne eventuelle parasitter, og ikke minst eventuell forgiftning.
Skjekk fiskene nøye, det er ikke sikkert det er parasitter, det kan være småsår som er soppinfiserte. Det er ugunstig å behandle fiskene for feil sykdom.
Skjekk gjerne ut sykdomsartikkelen for mer detaljer om symptomer (orker bare ikke gjenta meg selv igjen )

Når du har identifisert smittestoffet(ene), er det mye lettere å anbefale videre behandling
Frank, du er en engel.... bynte å få panikk her.. søndag.. ingen dyrebutikk å ringe... U know...

Ok.. skifta 1/5 idag, og må innrømme at på verditesten etterpå var jeg ikke sikker på nitrit målern, det skal bli hvitfarge, men så ikke helt om det var LITT farge, noe som da ikke er ok... så kanskje det... hmm har ikke hatt fiskene lenge, men kanskje de er for mange og driter så ofte og mye at jeg ikke har klart å holde nitriten nede med 1-2 skifter i uka, på en tredjedel..

Jeg skal lese om hvitprikk på nettet. Hvis jeg har hvitprikk synes du jeg skal begynne varme"terapi" idag? Får ikke kjøpt medisiner idag uansett.

Alle fiskene har jeg kjøpt i mindre grupper nesten samtidig, for en uke siden, uten ottoen swom kom igår, og den var frisk.

Har 20 platyyngler i hengeboksen bare så det er nevnt.

Hvis jeg starter med tempraturhøyning er jeg redd fjellbekksmerlingen min vil gå under, og kanskje andre nå friske fisker... likte jo ottoen så godt.

Ok, dette er hva jeg gjør nå:

Jeg slamsuger 1/3 av vannet, gir dem litt kveldsmat senere.
Skal jeg ta ut den syke kardinaltetraen nå siden den lider?
Hvis jeg lar den leve lenger så kan jeg se tydeligere om fargen forsvinner og om det er hvitprikk.

hmm, ser en liten prikk på halen til en platyyngel, de er ikke en uke gamle en gang..
den kardinalen somer angrepet ser ut som den har begynt å miste fargeved haleroten, den svømmer rykkvis, og kroppen svømmer liksom veivende, som en hai beveger kroppen, mens de friske ikke ser ut til å bølge kroppen mens de svømmer, men bare skyter hit og dit. Hm, hvitprikk er jo muskelsykdom, så begynnerå lure på om jeg tar livet av han nå eller?
Hvitprikk er en parasitt, men denne går ikke i muskelne å gir slikt svømmemønster som du beskriver.

Selv ville jeg avlivet denne fisken, sjangsen for at den vil bli bra er liten, meget liten.

Vet ikke hvilke medisiner du kan få tak i, men det er mange av disse vanlige medisinene som er så dårlige, at jeg ville kjørt varmekuren uansett om det daua en fisk eller fem. Min erfaring med spesielt Tetra sin medisin mot hvitprikk er så dårlig at jeg ikke anbefaler bruk av denne.
Om det kun er dårlige medisiner (eneste jeg vet fungerer som den skal, er eSHa Exit, JBL sin medisin fungerer også greit), ville jeg gamblet på at varmen ikke tok for mange fisk.

At du har hatt i såpass mye fisk på en gang i karet, kan fort være årsaken til problemene nå. Filteret får plutselig voldsom belastning, og nitritt er ikke til å unngå. Normalt topper denne seg rundt dag 25-28 i ett belastet kar, da er det viktig å bytte store mengder vann.
Om det er test-strips du har, er disse lite nøyaktige, de gangene jeg målte med slike, kontrollmålte jeg ofte etterpå med dråpetester, bare for å se forskjellen.
Faktisk viste det seg at om jeg leste av nitritten etter 1 min, og nitratet etter 3-4 min, var de mest nøyaktige. Pass bare på at stripset ligger flatt, slik at ikke farge og kjemikalier fra de andre putene kommer i kontakt med No2\3 putene.

Vær raus med vannbyttene, snål med foret, og følg tipsene til behandling som er nevnt i sykdomsartikkelen, så vil jeg tro det går bare fint dette
Du redder nå kanskje fiskene mine bare så du vet det.....
Det var utrolig snilt å få så mye hjelp, bare det at medisinen fra tetra ikke hjelper særlig er veldig viktig å vite.
Da tar jeg varmekuren da!
Mente du at det holder med varmekuren, eller bør jeg kjøre varme nå og kjøpe medisin imorra i tillegg?
Jaja, kan spørre butikken imorra om det kanskje.

Praktbotiaen sin prikk på finnekanten ser ut som en ordneltig hvit prikk, er nesten sikker på at det er det, eller.. uansett, jeg avliver kardinalen.
Skal jeg avlive alle infiserte fisker?
For jeg gjør det hvis det hindrer sykdomssmittingen altså...

nå skal jeg fylle på 1/3 igjen, UTEN salt...

Men altså, jeg skiftet og slamsugde en tredjedel igår også, men hvis dfet er nitrit der, så må man nok skifte så ofte..
Du trenger ikke å kombinere de to kurene, dette vil oftest bli for hard kost for fiskene. Husk at både økt temperatur, og medisin er stressende, i tillegg til at begge fortrenger en hel del O2 fra vannet.
Å kjøre på med 2x lite O2 er ikke heldig

Du trenger heller ikke å avlive alle smittede fisk, denne parasitten er uansett i karet, og er såpass ukomlisert å bli kvitt, at det ikke er behov for destruksjon av alle smittede fisk
Du får det til å høres så enkelt ut, jeg blir i godt humør kjenner jeg...
En i kollektivet sa idag at ejg så deprimert ut, men det gikk visst over

Nå:
Nesten halve vannet er nytt.
Gjort så pumpa lager mye mer sirkulasjon, og satt på slange, så den spruter luft ned i akvariet.
Det ser ut som hele bakveggen avakvariet er en luftboble vegg, så lurer på...
kan fiskene bli dårlige av for MYE oksygen...?

Leste en annen plass at varme + strøm + oksygen = bra. Siden varme er bad for oksygenet i vannet.

Satt ned varmekolbe og nå skal ejg varme det opp til 32 grader.

Har fjernet steiner og røtter for å lette slagsuging, vannskifte og det hele.
For at kuhliålene ikke skal bli lei seg har jeg lagt nedi et rødt sånt ha-på-brunosten-lokk
Så de kan bo under der ei lita stund, hurra!

Skal lese mer i forum og ellers om hvor lenge jeg skal holde behandlingen og alt det. Men du reddet nok en del av fiskene mine der.. Untatt kardinalen, som ble den første fisken jeg har drept, jaja...
Og forresten ,æ e fra Ainnes! =)
Helgeturan i barndommen te Sortland, blei som å komme te sivilisasjonen.... åååå seee! E det et kjøpesenter..??!
Høres ut som du har gjort alt rett til nå

Fiskene kan bli dårlige av for mye O2, men da må du stjele surstofflaska til en kolsrammet gamling, å koble denne på full guffe i karet

Kult at du er fra Ainnes, er det også innomellom
Om vi har kjøpesentre på Sorltland? De har poppa opp som algeflekker på akvarieglasset (kommer ukontrollert, og er ikke mine favoritter). Har hørt at Sortland er det stedet i landet med størst tetthet av butikker sett opp mot innbyggertallet :p
Hehe, kan godt hende....
Hadde aldri vært i et kjøpesenter før, så da var det jo stas...
Men nå, i Trondheim, har all magien med butikker generelt, forsvunnet. Heldigvis...
Var innom Sortland i jula for å se hybeln til broren min, ellers så Sortland ut som jeg husker det.

Med akvariet går det bra, synes faktisk det er mer behagelig å se på nå som de to røttene og kalksteinen er borte! Målte verdiene igjen nå, og ser at phen har økt til littegrann over 7, og før idag var den litt under 7 tror jeg, har hørt at rask senking av ph ikke er bra, men men, kan sette ned den ene rota igjen for å få det litt ned tror jeg.
Ellers har khen senket seg fra ca 5 til 0! Det står i bruksanvisningen av hvis denne er lav, er ph ustabil, og at det beste er mer, likte ikke det, lure på hva som øker kh, kan sikekrt lese det en plass i forumet tipper jeg.

Det ser faktisk nesten ut som surstoffmaska til en oldis da! hele bakveggen er boblesprutteppe, lar det være sånn ei stund alle fall for å se om det går bra.

Akvarium er så spennende, men takler nedturer dårlig ser jeg, fikk jo panikk. Hvis dette akvariet går bra noen måneder tror jeg jeg kjøper et noe større, rio 180 kanskje, eller mindre modell.

Så på diskusakvariet ditt, det var jo kjempeflott! det største og, blir du ikke sliten av å løpe med 9 fulle bøtter med vann ved hver bytte...?

Jeg løper med 3, og det er passe foreløpig, skal trene litt og få muskler tror jeg..
og gh'en har sunket en del fra rundt 10 en plass til 6-7, det står at de fleste trives i 8-12, så kunne tenkte meg å få dem og opp.
Kjemi er ikke lett...

Har to røtter og en kalk/korallaktig stein til disposisjon om de kan brukes.
At Kh har senket seg såpass, vil nok kunne skape ett vist fall i Ph.

Men at du i det hele tatt har hatt Kh på 5, med Ph under 7, tilsier uvanlig mye Co2 i vannet, faktisk på nivå med de som tilsetter Co2 som egen tilførsel. Dette har trolig vært med på å frigjøre karboanter fra kalksteinene.
Det som er underlig, er at du har merket økt Ph, med redusert Kh. Dette kan kun bety, at du har fjernet store mengder Co2, med vannbyttene, kombinert med den ekstra gjennomluftinga av vannet.

Du bør absolutt heve Kh litt, dette kan du gjøre med å tilsette bittelitt natron i vannet. Selv trives jeg med Kh på ca 2 i de fleste kar, Ph er da stabil nok, uten å bli høy.

At Gh synker henger også sammen med at du har tynnet ut stoffene fra kalksteinene.

PS: Å sette inn røttene, vil ha mer eller mindre 0 effekt på verdiene på kort sikt.

PSS: Kjemi er ikke så vanskelig som mange skal ha det til

Takk for skryt for karene mine

Bærer nok ikke mye vann her, det meste ordnes med pumper 30L bøtter jeg fyller dagen før vannbytte, der jeg kan justere vannverdier\ temperatur, og så pumpes vannet rett å slett opp i karene.
Noen ganger gidder jeg ikke å legge ut slange, da bærer jeg bare bøttene med vann. Å bære 30L bøtter med vann er fin trening det
Herregud! Det var en helt syk avhandling om verdiene, du kan virkelig mye om det...

Jeg prøvde, men klarte ikke se sammenhengene på samme måten, og innser at jeg heller ikke klarer å forstå sammenhengene på 1-2-3, da var det bra at du sa hva jeg skulle gjøre, så får jeg bare gjøre det , fordet om jeg ikke helt forstår hva jeg gjør.

Natron, mener du da det akvariesaltet jeg har kjøpt som heter EktoMor?
Det står at det inneholder Matriumperoxoborat-Trihydrat + magnesiumperoxid.

Dette har jeg hatt oppi før alle fall, dama i butikken mente at det hjalp på plantene mot alger, og hjalp på fiskene mot sopp og sånne infeksjoner.
Du sa at man ikke bør ha akvariesalt oppi, mener du da at det er ubrukelig mot sånne ting som hun sa?

Hvis ikke det er dette, så får jeg ikke kjøpt natron idag desverre..

Det hørtes så fancy ut det byttepumpesystemet du hadde, ser for meg at det er veldig dyrt, er det det samme som utvendig filter eller?
Har ingen bøtter som rommer 30 liter, hadde helelr ikke klart å løfte dem
Ektomor er nok noe helt annet enn Ph-buffer. Ektomor er faktisk medisin mot hvite prikker (blandt annet)

Men det er kanskje ikke denne du mente i utgangspunktet? Ectozon er vel kanskje mer det du tenker på. Dette er rett å slett Jozo, med noen små tilleggsstoffer (99,756% identisk med Jozo).
Salt endrer ikke noen verdier i vannet, ut over ledeevnen.

Når jeg sier natron, mener jeg de små pakkene du får kjøpt på alle dagligvareburtikkene. Natron brukes vel mest til baking (hva vet vel jeg om matlaging :p)

Prisen på det "byttesystemet" er ikke noe å få sjokk av. En 30L vinbøtte koster en hundrelapp på europris.
Pumpehodet var gratis, siden festet er ødelagt. Måtte ha nytt til karet, og det er jo ikke noen vits å kaste det som er bare litt ødelagt
Varmekolbene er også slike som jeg har byttet ut, på grunn av små-koko termostater, kondens inne i kolbene, ja rett å slett upålitelige kolber.
Hadde endt på søpla om jeg ikke brukte dem til disse.

Slangen, tja, en 50-lapp

For meg kostet det derfor 450.- eller så for 4 slike stamper, ikke noe mer Stablevennlige er dem også
Hehe, ok, skal sikkert ha sånn når jeg får meg større akvarium da, hvis det blir noe større, ble jo helt forvirra av alle vannverdiene nå plutselig.
Mente du at jeg kan putte ektomoren oppi for å ta knekk på hvitprikk? For da har jeg jo det middelet alle fall!
Hm, betyr det at jeg har kjøpt noe som jeg absolutt ikke hadde bruk for i utgangspunktet?
Så er det sånn at du ser på Ectomor BARE som hjelp mot hvitprikk?

Tempraturen stiger sakte, nå er den nesten 28, med to varmekolber, er vel bare å vente, kunne putta varmt vann oppi og for såvidt.

Det finnes en søndagsåpen bunnpris i Trondheim, jeg stikekr kanskje bort dit etterpå og kjøper natron Hvor mye skal jeg putte oppi syns du?

For et styr altså!
Det blir nok verdt styret når det er over, og jeg har fått kunnskapen inni hodet så jeg kan bruke den Takk til deg for det!
Skal ta vare på alt du skrev tilbake, og studere det nærmere...
Fantastisk innsats, Frank!
Frank Angell
Fiskene kan bli dårlige av for mye O2, men da må du stjele surstofflaska til en kolsrammet gamling, å koble denne på full guffe i karet :)

Denne tråden ble dagens mest spennende for meg, og med saftig nordnorsk humor attpåtil - ble det ekstra morsomt!

Jeg foreslår en STOR APPLAUS for Sortlands superakvarist
Aner ikke hvorfor du har ektomor i huset Dette er en medisin midt på treet, mot både parasitter og bakterier. Desverre dreper denne også filterbakteriene, og får av den grunn ikke min anbefaling. Ville fortsatt temperaturkuren, om det var mitt kar

Husker ikke helt dosseringen av natron i huet, men det er ikke rare mengdene som skal til.
Til mindre kar, bruker jeg å anbefale at man har posens innhold i en halvliters flaske med rent vann.

Dosser med en sprøyte, prøv deg frem i en bøtte vann utenfor karet.
Øker f.eks 10ml natronvann Kh med 5, er det meget enkelt å regne seg ut til hva en trenger i hele karet
Æ syns den va hysterisk bra... Fikk mæ tel å glise, fordet om akvariet gikk til hælvette....
Frank hjelpe jo alle her, så det fortjænhan skryt førr!
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap