Svart slørhale ligger på bunnen

Vi har to slørhaler i vårt lille 44 liters akvarium, (vi er nybegynnere), og den svarte har oppført seg rart de siste dagene. Den har ligget på toppen av pumpen! og sløvet, men etter at jeg byttet 10 liter av vannet la den seg på bunnen. den er interessert i mat men spytter den ut igjen. Ligger på bunnen og har toppfinnen liggende inntil ryggen. Noen gode råd?
Høres desverre ut som en meget svekket\ døende fisk.

Siden jeg ikke vet noe om verken vannverdier, eller andre tegn på sykdom, samt hvilket stell den har fått, er det nok ikke mulig å si noe om hvorfor dette oppsto.

Om dere sørger for riktige vannverdier, og riktig temperatur, er det en vis sjangs for at den kan overleve. Men jeg er ikke optimist, for å si det slik

Lykke til!!
Slørhaler griser til vannet veldig fort, så i et såpass lite akvarium ville jeg nok passet på å skfte ut minst 10 liter (= ei bøtte) vann daglig.

Er det nok surstoff i karet? Det ville kanskje hjelpe med ei luftpumpe ...

Ellers er min erfaring med slørhaler begrenset, men jeg har lagt merke til at de kan ligge og hvile (sove?) på bunnen ganske lenge.
takk for svar, ja det virker som om slaget er tapt. Jeg er ikke sikker på om den pumpen er som den skal, jeg blir ikke helt klok på den .... for å få noe serlig luft må jeg heve den slik at den drar luft fra overflaten, regner med at den skal kunne trekke ned luft fra slangen, en slik tetratec in 600 plus.

også muligens feil fisk også, var ikke meningen vi skulle drive med vannskifte hver dag..., dårlige råd i butikken mao ?

....det blir nok en tur til den butikken i morgen fikk ikke noe utstyr til å måle verdier med heller, har skjønt det etter et par titter i en bok jeg kjøpte

Kan jeg ta ut pumpen for en dag for å vise dem i butikken hvordan den er?
Robert Ystenes
Kan jeg ta ut pumpen for en dag for å vise dem i butikken hvordan den er?

Nei, da ødelegger du bakteriekulturen! De i butikken vet hvordan en slik pumpe fungerer, er bare å beskrive problemene for dem.

Forøvrig; det er ikke behov for å kjøre disfusering av vannet. Det er kun ved uvanlig høy temperatur, medisinering, og ved enormt belastning av vannet det er behov for å kjøre på med slik gjennomlufting av vannet
Hei og takk for oppfølgingen. Jeg spurte de i butikken om det var greit å ta ut pumpen og det var ikke noe problem mente dem der.
Hadde jeg sett innlegget ditt hadde jeg selvsagt ikke gjort det
Så jeg tok den med og vi fant ut at luftinntaket ikke måtte være for langt, så vi senket vann-nivået litt.

Med diffusjon, betyr det å lage bobler?

Er det nok at vannet beveger seg mot overflaten for å få nok oksygen?

Har hatt litt høye verdier av NO3; et sted mellom 25 og 50 og NO2 over 4 ,så vi har byttet 1/4 av vannet ved å slamsuge litt 2 ganger de siste dagene.
Når det gjelder Oskar så døde han og en artsfrende har overtatt, som også heter Oskar Disse svarte slørhalene er svakere enn andre slørhaler siden dem er "designet" er jeg blitt fortalt. Så jeg tror nok at det er en ugunstig fisk for små kar som kjøres i gang av uerfarne... Mao vi tror nok ikke gamle Oskar var syk.
Nye Oskar spiser litt lite synest vi, så vi håper at et par netter med ro gjør susen med noe nytt vann tilsatt easybalance og aquasafe.

Litt morsomt med råd fra ulike hold, omtrent som å gå til tannlegen, ingen er helt enig, så det beste rådet er nok ofte å lære av å gjøre feil.

En ting er nok sikkert, slike slørhaler er nok litt for grisete og store for mitt lille 44 liters, så vi får se hva som skjer til slutt med dem. Vi har satt i noen algespisere også for å bedre "miljøet".

Vi sliter også med at disse slørhalene spiser opp disse waffer tablettene til mine algeetere, men skal prøve med foring etter lyset er av og prøve å legge dem der som ikke slørhalene kommer til.
Men vi vet jo ikke dette helt da...
No2 på 4?? Det er ett under at noe lever i det vannet, for å si det slik. No2 angriper hemoglobinet i fiskens blod, og den får rett å slett krafig O2-mangel.
Med så høye verdier, snakker vi om kritisk+++ Sammenligne med å sitte på toppen av Himalaya, i en uke, uten tilgang på O2 fra flaske.... Det er døden, i klartekst...
Rådet om utbytting av 25% vann er svak - meget svak. Du reduserer da til No2 på 3, som ennå er langt over smertegrensen (10x over).
Ett vannbytte på 50%, etterfulgt av 25% morgen og kveld til den er under 1, og deretter 30% daglig til den er borte, + foringsstans, er mer realistisk.

Disfusering er rett å slett at pumens utblås suger ned luft, og det blir bobler. Mens No2 er så djevels (undskyld språket) høy, bør du både disfusere, og sette utblåset på pumpa til å jobbe skikkelig med vannoverflata.

Ser at du bruker easy balance - Dette er det mest verdiløse produktet du finner til hobbyen. Her har jeg skrevet mer om denne.
Aquasafe er ofte heller ikke nødvendig; med mindre du har ekstremt sensitive arter, ekstremt mye klor i vannet (som du ikke fjerner på andre måter) eller store mengder tungmetaller i vannet.
En telefon til det lokale vannverket forteller fort om det er mye tungmetall ut fra dem, og om de klor-renser vannet eller ikke.
Skjekk også dine egne rør; er det ny kobber (under 2 år) vil denne avgi tilstrekkelig med kobber til at aquasafe er å anbefale.
Eller gjør som meg; tapp av rørene skikkelig før du bruker vannet.
Jepp verdiene var høye, har byttet vann som en gal som det står andre steder på dette ypperlige nettstedet, og har nå bare glede i akvariet. Vannet her er sikkert helt topp, huset er 5 år gammelt så rørene er sikkert bra men skal tappe av litt det er nok lurt.
Vannet er nok mykt så jeg får holde øye med de verdiene.

Har nå bedre verdier i vannet og bytter ut 10 liter minst 3 ganger i uka. Har også innført forestopp 2 dager i uka(Man-Tir). Vet ikke om det er lurt å gjøre det slik, men det gir bedre vannkvalitet med mindre fiske basj i vår lille akvarie verden. Har en litt dårlig pumpe så den må jeg få byttet i butikken. Den blåser nesten ikke luft, det kommer litt når jeg lirker på den, men ellers lite.

Nå trekker jeg den helt i vann skorpa så jeg hører surklingen , og skal i butikken for å få ny pumpe i morgen.
Regner med at dem lar meg beholde den gamle i overgangen, ev flytte over filterene slik at jeg ikke mister kulturen min.

Verdier:
NO3 mellom 0 og 10
NO2 nært 0
GH 6
KH 3
pH 7.2

Tilfeldig bekjentskap
© Torild Olsen
Reklame for plussmedlemskap