Fisk med vannkopper??

Så denne lille karen på glasset i dag. Oppdaget at han har masse "vannblemmer". Kinnene hans er også to store blemmer. Noen som har sett noe slikt før, og kan fortelle meg hva det er?
Oj, stakkars! Dette så helt grusomt ut! Jeg vet ikke hva det er, men selvfølgelig ikke vannkopper :0). Sikkert noen sykdoms-eksperter her som kan svare deg. Håper det gjør dt raskt....
Ser for meg ut som ett av mange nasty virus... Jeg ville omgående issolert fisken, og tatt ett vannbytte på 50%, og deretter 35% daglig i noen dager.

Når det gjerlder denne fisken, er det lite å gjøre om det er virus. Vet rett å slett ikke hva det ellers kan være...
Får håpe det går bra med alle de andre da. Bytte vann, bytte vann og bytte vann.

Litt merkelig egentlig, for dette er et ganske nyoppstartet kar. Ingen av de andre fiskene er syke. Denne karen og to guppydamer var innkjøringsfisk, så kanskje det har noe med saken å gjøre. Tenker bare at det er litt rart med virus i et kar som ikke har stått oppe mer enn 4 uker. Men det er kanskje ikke så rart? Vet ikke jeg.
Mange sykdommer, slik som fisketub og virus, er kroniske lidelser. Det vil si at fiskene kan ha denne smitten i seg i svært lang tid, før de plutselig blir syke.

Jeg vil tippe at det at den er plassert i ett ferskt kar har vært tilstrekkelig til at man kan definere det som et suboptimalt miljø. Da skyter sykdommene fart, og så har man det gående....

Både fisketub og virus finner du i nesten alle akvarier, selv om vi heldigvis skjelden ser noe til disse ufyselige smittestoffene, som er ensbetydende med store problemer for de smittede (det anbefales avliving\ sterilisering av kar der slik smitte har brutt ut. Alt av røtter\ plater bør kastes etc. Mindre hyggelig er vel en forsiktig måte å omtale det på...)

Jeg ville byttet vann som om styggen sjøl var etter meg, for å fjerne smittestoffer, og gitt ett så optimalt miljø som mulig.
Jeg hadde ikke kassert alt, ikke uten at jeg så at dette gikk den veien høna sparker.
Ville nok også tilført vitaminer i større mengder, dette hjelper til å gi ett mer optimalt miljø.
Har gode erfaringer med begge vitaminene til eSHa
Tror fisken har dødd, for jeg finner den ingen steder. Eplesnegler på str med en golfball, tar seg jo lett av en slik liten stakkar.

Får bare følge med og bytte vann, så er det vel bare å håpe at det ikke skjer noe med de andre i karet.

Ser ingen symptomer på hverken fisk, yngel, reker eller snegler enda heldigvis.

Takker for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap