Er scalaren syk?

Hei
Har hatt 1 scalare nå ca 1 år som har blitt veldig flott . Men siste uka synes jeg å se et slags melkeaktig hvitt lag litt fra hodet og bakover .
kanskje også finnene ved buken er litt røde mot kroppen .
Er dette en sykdom ? Kan ikke se den er syk , spiser og oppfører seg som normalt..

mvh Elling
er ikke så god på dette men det kan være en soppinfeksjon...
Takker for svar .Etter det lille jeg har lest om dette stemmer det nok
det. Se om de har no tips mot dette i butikken -)
Ser det ut som slimlaget på fisken løser seg opp? Dette kan av og til skje med fisk, har opplevd dette selv kun på gurami og scalare. Dette har rettet seg selv, har aldri funnet noen god forklaring på hvorfor dette skjer.

Men uansett hva det er, jeg anbefaler alltid at dersom man ser noe som ikke virker som det skal være, så måler man vannverdiene (Ph, Gh, No2\No3).
Man tar også å bytter noe vann, gjerne 35%, og deretter 25% daglig\ annen hver dag i noen dager.
Sørg også for at fisken har optimale forhold, det er ofte dårlige forhold som får ting til å skjære seg.

Tilsett gjerne vitaminer i vannet, dette har uventet god effekt på masse småproblemer
Selv foretrekker jeg eSHa Minaroll og Optima. Eneste "ulempen" med disse, er at fiskene blir meget leksvillige

Sopp kan det selvsagt være, denne er lodden slik som mugg er, selv om den ikke er grønn.
Sopp i lettere angrep kan behandles med saltbad, (100g salt i en 10L bøtte, bad i 5 min under strengt tilsyn fra deg. Sliter fisken, fjernes den umiddelbart fra dette badet).
Om soppangrepet er mer aggressivt, bør dette behandles med enget medisin. Selv anbefaler jeg eSHa 2000, mange av de medisinene du finner i lokale butikker (Prodac, Tetra, Sera etc, dreper mer filterbakterier enn sykdom....).

Om dette belegget ser mer ut som en fløyelslignende hinne, er det trolig parasitter (Oodinium). Denne kan fjernes på samme måte som hvitprikk, med temperaturkuren, eller med eSHa Exit. Men om det er denne, vil de andre fiskene fort få "utslett" de også.

Alle de preparatene jeg her har linket til, er noe jeg anbefaler å ha liggende på lur. Dette er kvalitetsprodukter, som ikke skader fisk\ reker\ sneiler\ planter\ filterbakterier, men virker mot det de skal virke mot.
Alle de flaskene jeg har av dette merket har også 4-5 års holdbarhet, så man trenger ikke bruke en formue hvert år på å ha forebyggende medisiner\ preparater i hus
Takk Frank for meget utfyllende svar . Det kommer nok godt med også
til en senere anledning .
Var i butikken før jeg så svaret ditt. Har fått no slags blå veske med
antibiotika og no annet stoff. Håper denne ikke er for tøff. Fikk beskjed
om å følge med på nitrit.
PH og nitrit så bra ut igår . PH 6,5 , ikke nitrit.
Har også hatt litt salt oppi .1 tablett

Synes egentlig st dette slimlaget har løst seg litt opp(bedret seg)
så kanskje det er som du sier til å begynne med, og at jeg ikke hadde
trengt no kur ..

Vel skal følge dine råd neste gang , vi får se hvordan det går)
Er du sikker på at det er antibiotika du har fått? Har sterke tvil om at butikken har myndighet til å foreskrive\ distribuere så sterke medikamenter.
Bruken av antobiotika er delvis grunnen til stadig økende mengde fisk som er svært syke.

Dersom det faktisk er antibiotika, vil du garantert oppleve både amoniakk og nitritt i vannet. Antibiotika dreper som kjent mer bakterier enn akkurat den spesifikke som gjør noen syke.

Det jeg ville gjort, var å ta en telefon\ tur innom denne butikken, for å forhøre meg om, hvilken medisin dette egentig er (om det ikke står på flaska\ pakken), og ikke minst, hvilken sykdom de mistenker det er.
Kan ikke tenke meg at de deler ut så sterke medisiner uten at det foreligger en nøyaktig diagnostisering
Hei!

Er ny her, men deltar freidig likevel!

Dette høres ut som det samme jeg har fått på mine malawier. Har mistet 4 hittil, og de siste 4 bor nå i karantene-kar.
Mine fisker har tydelige røde "utslett" ved finnerøttene. Finnene er forøvrig også veldig frynsete, og fiskene er slappe. De har også hatt et melkeaktig slør på deler av kroppen.
De første ble veldig plutselig syke, og døde etter bare 24-30 timer.

På de 4 gjenlevende har jeg brukt Seras baktopur, nesten dobbel dose, samt daglige 3-timers bad i ektozon, også ganske kraftig dose. Temperaturen ble økt til ca 29-30 grader, og jeg har økt luftilførselen, samt redusert lys til bare et par timer pr dag.
Dette ser ut til å hjelpe, fiskene ser i alle fall litt bedre ut, og det er over en uke siden jeg så de første tegnene. Jeg er optimistisk!

Har bilder av den ene goldenen, du kan jo se om dette ligner, Elling.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap