Hva er dette?
Postet 17.01.07 kl 20:22
Endret: 17.01.07 kl 20:25
Postet 17.01.07 kl 21:25
Takk for raskt svar
KelloggDet kan være Lymphocystis. Er det små forhøyninget ca 1 mm og ligner på rogn, kan det være det. Da bør du få tak i medisiner raskt, for det er et virus som sprer seg raskt om dem sprekker. La meg ikke skremme deg. Ta med deg fisken til en butikk for å få det bestemt av noen som driver med det...
Det ligner litt på rogn som du skriver. Det var litt vanskelig å vise det på bildet. Vet du hva viruset kan komme av? Kan man få det fra viltfanget fisk?
Jeg bør kanskje isolere denne fisken i et karantene kar for å begrense spredningen.
Postet 17.01.07 kl 22:07
klippet ut av sykdoms artikkelen på af
Virus:
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.
Det finnes svært mange virus som kan ramme fiskene. Mange av disse finnes det svært lite informasjon om, blant annet på grunn av virusenes evne til å endre arvestoffene sine. Det vanligste viruset er imidlertid Lymphocystis. Viruset kjennetegnes ved at fisken får eggklumplignende utvekster på finner, hode og kropp, uten andre allmennsymptomer. Smitter direkte gjennom vannet. Angrepne fisk bør avlives, da det ikke finnes noen kjent behandling for dette.
Postet 18.01.07 kl 01:44
Postet 18.01.07 kl 02:18
Postet 18.01.07 kl 02:27
Frodo[QUOTE=Kellogg]Det kan være Lymphocystis. Er det små forhøyninget ca 1 mm og ligner på rogn, kan det være det. Da bør du få tak i medisiner raskt, for det er et virus som sprer seg raskt om dem sprekker. La meg ikke skremme deg. Ta med deg fisken til en butikk for å få det bestemt av noen som driver med det...
Det ligner litt på rogn som du skriver. Det var litt vanskelig å vise det på bildet. Vet du hva viruset kan komme av? Kan man få det fra viltfanget fisk?
Jeg bør kanskje isolere denne fisken i et karantene kar for å begrense spredningen.
Fikk et hefte (Sera rådgivare) fra en dyre butikk der står det mye om sykdomer og slikt. Hvis du har dette viruse så kan det behandles.
Jeg ville tatt med fisken til en butikk for å få det bestemt.
Postet 18.01.07 kl 13:23
KelloggFikk et hefte (Sera rådgivare) fra en dyre butikk der står det mye om sykdomer og slikt. Hvis du har dette viruse så kan det behandles. Jeg ville tatt med fisken til en butikk for å få det bestemt.
1. Hvis Sera påstår at det finnes medisiner mot virus, er de temmelig ute og kjører. Det er det som er det ekle med virus: de lar seg ikke medisinere vekk. Det er en av grunnene at man ikke finner medisiner mot forkjølelse.
2. Jeg tviler på at en vanlig dyrebutikk vil kunne se hva dette er. Med noen hederlige unntak, så er kunnskapen hos de som jobber i dyrebutikker ofte ganske lav. Jeg har ennå til gode å finne en dyrebutikk som kjenner til andre sykdommer enn hvitprikk og finneråte. Til nød kan de kanskje kjenne igjen soppangrep også.
Postet 18.01.07 kl 13:49
Hvis man leser artikkelen tidligere i tråden, ser man at dette viruset sjelden er dødelig. sånn jeg forsto skulle man sette fisken i karantene og følge nøye med om det oppstår sekundære infeksjoner. Hvis sekundære infeksjoner oppstår må disse behandles. fisken bør være i karantene 1 mnd etter den er blitt frisk
Postet 18.01.07 kl 14:53
Om det er virus, er det i alle fall, som Dyrehagen sier, ikke noe man kan behandle fisken med for å fjerne dette, enten viruset tilhører den ene DNA-sekvensen eller den andre Virus er virus, dette er noe dritt.
Oftest overvinner bæreren av viruset smitten selv, dersom forholdene ligger til rette for det.
Rikelig med friskt vann, god mat, vitamintilskudd i vannet (anbefaler eSHa Minaroll), er ofte det lille som skal til for at fisken går seirende ut av denne kampen.
Men jeg syntes ikke denne fisken har spesielt like sårkanter, kontra hva jeg tidligere har sett når det gjelder det omtalte viruset.
For meg ser det mer ut som karpelus har sittet å mesket seg på fisk.
Jeg ville derfor hatt ett ekstra øye i akvariet (du skal slippe å ta det ut å legge det i karet - da eter vel bare malawiene det :d) de nærmeste dagene.
Oftest overvinner bæreren av viruset smitten selv, dersom forholdene ligger til rette for det.
Rikelig med friskt vann, god mat, vitamintilskudd i vannet (anbefaler eSHa Minaroll), er ofte det lille som skal til for at fisken går seirende ut av denne kampen.
Men jeg syntes ikke denne fisken har spesielt like sårkanter, kontra hva jeg tidligere har sett når det gjelder det omtalte viruset.
For meg ser det mer ut som karpelus har sittet å mesket seg på fisk.
Jeg ville derfor hatt ett ekstra øye i akvariet (du skal slippe å ta det ut å legge det i karet - da eter vel bare malawiene det :d) de nærmeste dagene.
Postet 18.01.07 kl 17:32
Karpelus
Frank AngellOm det er virus, er det i alle fall, som Dyrehagen sier, ikke noe man kan behandle fisken med for å fjerne dette, enten viruset tilhører den ene DNA-sekvensen eller den andre :) Virus er virus, dette er noe dritt. Oftest overvinner bæreren av viruset smitten selv, dersom forholdene ligger til rette for det. Rikelig med friskt vann, god mat, vitamintilskudd i vannet (anbefaler[URLBLOCK1]), er ofte det lille som skal til for at fisken går seirende ut av denne kampen. Men jeg syntes ikke denne fisken har spesielt like sårkanter, kontra hva jeg tidligere har sett når det gjelder det omtalte viruset. For meg ser det mer ut som karpelus har sittet å mesket seg på fisk. Jeg ville derfor hatt ett ekstra øye i akvariet (du skal slippe å ta det ut å legge det i karet - da eter vel bare malawiene det :d) de nærmeste dagene.
Jeg har fjernet fisken fra akvarie og satt den i et eget kar. Fisken oppfører seg fremdeles normalt, og "utvekstene" har ikke blitt noe værre. Jeg kommer til å la den gå der til jeg får klarhet i hva det er. Tenkte jeg skulle ta den med til en akvariebutikk og se om de har noen idé om hva det kan være.
Fant et stykke på nettet om karpelus. Karpelus, Synes ikke dette beskriver hva fisken har fått. Fisken har hele tiden oppført seg normalt, og det ser ikke ut som om "utvekstene" plager fisken.
Postet 18.01.07 kl 18:13
Endret: 18.01.07 kl 18:16