Guppyen ble syk og døde..

Kjøpte 4 nye guppyer, da jeg bare hadde en igjen. Nesten med en gang de var sluppet ut i karet så det ut som den ene som var der fra før begynte å bli slapp og dårlig.. Bynte med at den lot ryggfinna ligge flatt mot ryggen, og halefinna var på en måte slått sammen (som en sammenslått vifte istedet for en som er slått ut..). Trodde kanskje det var en reaksjon på at det kom fremmede fisk oppi der. Men etterhvert hang fisken bare i vannflaten, og kroppen hang mer og mer over til den ene siden. Til slutt lå den helt på siden med venstresiden opp. Var ikke noe i veien med apetitten, men fisken var så slapp etterhvert at den ikke klarte å ta foret, selv om den prøvde. En av de nye guppyene døde også i dag, men har ikke sett noe galt med den først. De som er igjen virker helt fine i formen..

Hva kan dette være?
Finneklemmingen kan stamme fra total utmattelse, rett å slett at den ikke har energi til å holde disse oppspilt.

Når du fanget ut den døde fisken, merket du deg om finnene "klistret" seg sammen eller ikke?

Guppy er forøvrig meget utsatt for hudparasitter, gyrodactalys. Disse er kjent for å få fisken til å klemme\ klistre finnene. Det kan altså ha vært denne som fikk finnene til å oppføre seg slik de gjorde.

Men dette forklarer tvilsomt hvorfor den døde - det forblir etter alt å bedømme en hemmelighet.
Hvilken ph-verdi har du i vannet hos guppyene dine? Og hvor ofte skifter du vann i akvariet?

Det virket som om fisken var helt utmattet ja, men la ikke merke til at finnene var klistret sammen da jeg tok den ut.
Ph ligger på 7, og jeg bytter vann en gang i uka +/- en dag. De andre fiskene virker fortsatt helt fine i formen.
Dette høres kjent ut!
Sitter her med akkurat samme problemet.
En hannfisk avlivet jeg i forgårs, den lå bare på bunnen, og halefinnen var helt sammenklistret.
Jeg avlivet den med kokende vann, og da spilte halefinnen seg ut igjen, riktig så stor og fin. Jeg ble overrakset, for før den ble avlivet så det nesten ut som halefinnen hadde mistet store deler, så sammenklemt var den.
Nå er det en hunnfisk som fødte et kull på fredag som har vært slapp og stadig værre siden søndag. Nå henger den bare med halen ned og "gisper etter luft". Gjellelokkene er litt utspilte, og gjellebuene er liksom ekstra røde.
En kjempefin hann begynner nå i dag å se slapp ut.... Den svømmer ganske greit omkring, men ikke så ivrig som før, og også på den er gjellene litt "overaktive". Det vises så godt på den, for den er helt lys sitrongul over det hele.

Noen synspunkter? Er det Gyrodactilus? Må jeg da medisinere?

pH er forresten 7, og jeg skifter vann en gang i uka.
Bare tre uker siden oppstart, og allerede blitt litt for fullt med all yngelen, for jeg har ikke noe annet sted å ha den...
Men de andre fiskene er friske foreløpig! (Bare guppy)
Gulli
Noen synspunkter? Er det Gyrodactilus? Må jeg da medisinere?

Siden den avlivede fisken spilte ut finnene etter at den vandret heden, tror jeg ikke det er den vanlige gyroen.

Men jeg tror nesten jeg ville kjørt en runde prazi pro uansett, siden det er en relativt stor sjangs for at guppyene er bærere av det meste av parasitter som bæres kan
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap