Oppspist finne

Inaktiv bruker
Kjøpte meg en stim med Sort Fantomtetra tidligere i uken. Men under transporten hjem, altså i posen, så har fiskene spist opp nesten hele halefinnen til en av fiskene. Den ser ikke ut til å ta det så tungt og svømmer helt normalt sammen med de andre. Men, er det stor fare for at fisken får finneråte e.l? Tar det lang tid før finnen eventuelt vokser ut igjen?
Hvis man sier at finnen i utgangspunktet er 1 cm, så er det ca 3 kanskje 4 mm igjen av den.
Alle sår er utsatt for infeksjoner, enten det er dyr eller mennesker som er såret

Selv tenker jeg vanligvis at sopp\ bakterier setter seg i slike sår i løpet av 48-72 timer, etter dette er det liten sjangs for at skaden blir større.
Masser av rent vann i denne tiden er selvsagt en stor fordel.

Hvor lang tid det tar før skaden er helt borte, varierer sterkt. Har hatt fisk der finnene er grodd i løpet av ett par-tre dager, andre har skaden over uker. Hvorfor det er så stor forskjell, er vanskelig å si.
Inaktiv bruker
Hmm, ja jeg har ikke sett noen tegn til sykdom hos fisken eller at finnen ser infisert ut.
Er vel noe av det samme hos mennesker, at noen blir fortere frisk enn andre. Har vel litt med den generelle helsetilstanden, alder, kondisjon osv.

Satser på fisken klarer seg i alle fall=)
sort fantomtetra
er disse fiskene så fredlige som det står beskrevet? i mitt akvarie har de funnet seg et 2 "offer" som de er etter hele tiden. biter i halen... vurdere å ta de over i et annet akvarie. noen som kan svare på det?
Inaktiv bruker
Hvor mange har du?
Blandt mine er det noen som nesten alltid står i ro, mens de største og de minste flyr frem å tilbake og jager hverandre dagen lang. De var ganske hissig på å nappe hverandre i halen i begynnelsen, men nå har de roet seg litt og nøyer seg med å jage vekk andre=)
fantomtetra sort
har bare 5 stykker. men tror det er nok ja. er en platy de driver og jager på. så kanskje jeg kommer til og flytte de i ett annet. men da spiser vel slørhalene mine de opp har forresten slørhalene ilag me sebrafisk, sverdhalefisk,tigerbarbeque og antrisitus. og de fungerer veldig godt ilag. enda så rar blanding det er.
Inaktiv bruker
Noen andre kan godt rette på meg visst jeg tar feil her, men hvis man har nok av en tetrastim så slutter de å hakke på andre fisk og hakker bare innad i stimen. Så visst du har plass er det sikkert ikke dumt å kjøpe et par til sånn du har en 10-12=)
fantomtetra sort
ok. da skal jeg kjøpe meg 5 stk til. håper de roer seg litt ned i akvariet da. men rart at denne fisken er beskrevet som fredlig. da det tydligvis ikke stemmer helt. men kan nå godt hende den føler seg stresset i lag me de andre fiskene og. har den ilag me molly,platty og guppi og ulike algespisere/matrestspisere.
p.s vil heller beskrive tigerbarbequen som fredligere enda den går i lag me slørhaler. som forøvrig holder på og vokse seg ut av akvariet. vurdere å gi de vekk snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap