Er dette fløyelssyken ?
Kjøpte en drektig seilfinnemolly 17/11 som fødte etter noen dager i tanken og så utviklet et matt hvitt belegg oppå hodet. Dette spredte seg gradvis bakover ryggen, men smittet ikke over på de andre fiskene. De siste dagene hun levde pustet hun svært fort. Hun døde 23/1.
Nå ser jeg at en del av yngelen har samme belegget, vanskelig å se om alle har det siden de er så urolige. Men andre seilfinnemollyer jeg har, både voksne og yngel har ikke noe belegg. Kan en eventuell sykdom være arvelig ? Parasitter ? Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt det ?
Nå ser jeg at en del av yngelen har samme belegget, vanskelig å se om alle har det siden de er så urolige. Men andre seilfinnemollyer jeg har, både voksne og yngel har ikke noe belegg. Kan en eventuell sykdom være arvelig ? Parasitter ? Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt det ?
Postet 01.02.07 kl 13:09
Det kan ha vært Oodinium (fløyelssyke), det kan ha vært mye annet rart. Men siden voksen, sterk fisk ikke smittes, men svakere yngel, er det i mine øyne grunnlag for å mistenke parasitten Oodinium.
Jeg ville behandlet med en kur med varme, slik som for hvitprikk (Oodinium er lillebror til hvitprikken, som er mer flokkdyr :p). Les mer om denne i sykdomsartikkelen.
Jeg ville behandlet med en kur med varme, slik som for hvitprikk (Oodinium er lillebror til hvitprikken, som er mer flokkdyr :p). Les mer om denne i sykdomsartikkelen.
Postet 01.02.07 kl 18:24
Varmetabbe
Har akkurat kjøpt oss et akvariun til yngelen og syns det var litt rart at temperaturen kjentes så forskjellig ut i de to tankene når begge varmekolbene sto på 26 grader. Ved kontroll med termometer i går kveld viste det seg at det varmeste akvariet var over 30 grader, mens det "kalde" var 26. I så fall kan fiskene mine ha gått i 30 grader siden september da akvariet var nytt, kanskje ikke rart det har vært en del svinn. Har nå lært å aldri stole på termostaten på varmekolben.
Postet 02.02.07 kl 09:31
Er det i karet med badetemp at "oodinium" har dukket opp? Om det så er, tviler jeg sterkt på at det er denne parasitten, 30+ er i meste laget og litt til for denne.
PS: Kolben kan ha fått krupp, og dermed gått bananas med termostaten. Den trenger ikke å ha varmet så mye hele tiden.
Men at den er upålitelig, det sier jeg meg høyst enig i.
PS: Kolben kan ha fått krupp, og dermed gått bananas med termostaten. Den trenger ikke å ha varmet så mye hele tiden.
Men at den er upålitelig, det sier jeg meg høyst enig i.
Postet 02.02.07 kl 10:35
Alle fiskene var i dette karet inntil forrige lørdag.
Så hvis det ikke er fløyelsyken, hvilke parasitter liker høy temperatur ?
Kan den høye tempen ha skadet seilfinnemollyenes kroppsslim slik at parasitter har fått "feste". Hos noen av seilfinnemollyene ser skjellene ødelagte ut, mens andre bare har belegg. Hvilken medisin/behandling anbefaler du i så fall ?
Så hvis det ikke er fløyelsyken, hvilke parasitter liker høy temperatur ?
Kan den høye tempen ha skadet seilfinnemollyenes kroppsslim slik at parasitter har fått "feste". Hos noen av seilfinnemollyene ser skjellene ødelagte ut, mens andre bare har belegg. Hvilken medisin/behandling anbefaler du i så fall ?
Postet 03.02.07 kl 12:29
Postet 03.02.07 kl 12:40
Det finnes masse parasitter som tåler så varmt vann. De fleste trives faktisk bedre ved 30`C, enn 25`C.
Chilodonella høres ikke usannsynlig ut, jeg ville her umiddelbart begynt å behandle med egnet medisin (se artikklen).
Tviler på at slimlaget har blitt svekket av varmt vann, så varmt var det jo ikke Men slimlaget trenger ikke å være svekket for at parasittene skal titte frem.
Chilodonella høres ikke usannsynlig ut, jeg ville her umiddelbart begynt å behandle med egnet medisin (se artikklen).
Tviler på at slimlaget har blitt svekket av varmt vann, så varmt var det jo ikke Men slimlaget trenger ikke å være svekket for at parasittene skal titte frem.
Postet 03.02.07 kl 13:05
Postet 03.02.07 kl 14:19
Jeg ville brukt disse medisinene, siden de er effektive mot sykdom, og skånsom mot resten.
eSHa markedsføres av Tropefisk.no, Karolin.no og Aquamanias.no
Ser at både Tropefisk, og Karolin, er utsolgt (vet at tropefisk får inn til uka), aquamanias aner jeg ikke om har.
Siden dette bør behandles nå, bør du rett å slett finne en medisin som inneholder malakittgrønt, f.eks Tetra ContralIck. Merk: denne tar knekken på masse viktige filterbakterier. Følg gjerne rådene for bruk av slik medisin, som er beskrevet i sykdomsartikkelen
eSHa markedsføres av Tropefisk.no, Karolin.no og Aquamanias.no
Ser at både Tropefisk, og Karolin, er utsolgt (vet at tropefisk får inn til uka), aquamanias aner jeg ikke om har.
Siden dette bør behandles nå, bør du rett å slett finne en medisin som inneholder malakittgrønt, f.eks Tetra ContralIck. Merk: denne tar knekken på masse viktige filterbakterier. Følg gjerne rådene for bruk av slik medisin, som er beskrevet i sykdomsartikkelen
Postet 03.02.07 kl 14:27