Syk fisk?

Heisann ! jeg har en gullfisk oppi akvariet mitt .. jeg hvet at det ikke er vanlig, men den har levd utrolig lenge oppi der, men idag fikk den noe som gjør at den bare ligger stillie på bunden men noen ganger skvetter den til .. Eller hvis jeg prøver å ta på den med håven så skvetter den til og svømmer som om den skulle være normal , men jeg har bebier oppi akvariumet (yngelkar) spå , hvist gullfisken er syk , kan det påvirke bebyene ?

Klem

PS : SVAR FORT , HVET IKKE HVA JEG SKAL GJØRE!
Her er det mange mulige svar å gi.

Om gullfisken er syk, kan dette ofte smitte de øvrige fiskene. Men det kommer helt ann på hva som feiler den.
Med den infoen i innlegget ditt, er det ikke mulig å diagnostisere fisken. Her trengs mye mer informasjon.

- Hvilket fôr bruker du?
- Hvilket filter bruker du, og hvor stort er karet?
- Hvor ofte, og hvor mye vann bytter du?
- Hvor ofte renser du filteret, og når renset du det sist?
- Hvilke vannverdier\ temperatur har du på vannet?
- Hvilke vanntilsettinger bruker du?
- Spiser fisken?
- Hvordan ser avføringen ut (normal, eller tynn, hvit og slimete)?
- Ser du andre symptomer på fisken, som raskere pust, fargeforandringer, synlige skader etc?

Som akutt råd anbefaler jeg deg å teste vannets Ph, Gh, No2 og No3. Bytt også ut 40-45% av vannet, juster vannverdiene slik at fisken får de vannverdier den har krav på. Juster alltid vannverdiene gradvis.
mm
Jeg bytter vann gangske ofte, (pappa gjør det ) jeg bruker riktig filter i et 170l akvarium, men det er INGEN andre av fiskene som er blitt syke, vi har fulgt rådene til et medlem av akvariuklubben (lederen eller noe)..

men kan det ha noe med alderen å gjøre ? den har levd UTROlIG lenge ,,,
Det kan være alder, men gullfisker kan bli kjempegamle, så det er lite trolig.

Desverre ga ikke innlegget ditt svar på så mye, og det er derfor for min del ikke mulig å si hva som er grunnen til at fisken sturer
ok
ok, akkuratt nå prøver den å gjemme seg for å være i fred. forresten , jeg bruker flakfor .. så kjøper jeg yngelfor til de små bebisene
ender nok med at fisken dør =/ men den har liksom altid hvert så kvikk =/
men plutseli i gårkveld skjedde det (00.00 tiden)
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap