Syke guppyer

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for mine guppyer.

Jeg har en som bare gjemmer seg nede ved bunnen. Den er ikke opp å svømmer i det hele tatt, spiser maten som kommer på bunnen.
Den var slik når jeg kjøpte den, for ca 2 1/2 uke siden. Svømte skeivt og ikke i form, men den henger med.

Er det noe jeg kan gjøre for den, slik at den blir bedre, eller må jeg avlive den??

Jeg har også 2 stk hann guppyer som er så flisete på halen. Var slik når jeg kjøpte de. Har noen spist på halen deres, eller er den slik når den vokser? Vil dette ordne seg igjen?
For det første, må jeg si at å kjøpe seg slik fisk, er å kjøpe seg ett problem. Det er ikke å anbefale.

Den første ville jeg avlivet, dersom den såpass lang tid ikke har greid å holde seg svømmende i normalt skikt, tyder ting på at den har permantente skader på svømmeblæra.

De to andre med fillete haler, kan trolig lege seg selv, dersom du sørger for at de får tilgang på masser av rent vann (les: daglige vannbytter).
Dersom finnene begynner å "forvitre", har det gått bakteriell infeksjon i sårene. Da er det medisinering som må til. Anbefaler eSHa 2000, siden denne er effektiv, og ikke dreper filterbakteriene.

Dersom finneskadene blir "loete", er det sopp som angriper. Samme behandling som for finneråte, er min anbefaling
Jeg så ikke disse skadene på fiskene når jeg kjøpte dem. Stoler vel litt for mye på butikken..

Er det generellt du ikke anbefaler å kjøpe guppy, eller var det disse syke du mente?
Det var syke jeg mente Syke fisk, er problemer på bånd, friske er greie å ha.
Men siden du spør direkte; jeg er ikke tilhenger av guppy, eller andre levendefødere som er avlet i filler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap