Guppyene er syke...

Så i dag at guppyene mine er prikkete og flisete på finnene.. Siden det er umulig å ta bilde av disse hyperaktive små fiskene, må jeg bare beskrive det.. Det er en del prikker på halen og de er generelt eh.. flisete overalt.. De ser litt shabby ut liksom. Akkurat som ett slags belegg på kroppen.. Vet ikke jeg.. Ser ikke ut som sopp (enda?) men kanskje hvitprikk?? Og kanskje finneråte samtidig? Vil være sikker før jeg medisinerer liksom.. Har eSHa2000 og eSHa Exit.. Samt vitaminer og mineraler fra eSHa...
Noen tips??
Svar tas i mot med takk!
Høres ut som fiskene dine er sterkt redusert, og derfor smittet av flere sykdommer på en gang.
Her ville jeg uten tvil, kjørt en kombo av eSHa 2000 og eSHa Exit. Ta på forhånd å slamsug bunnen, og bytt 35% av vannet.
Takker for svar

Men åssen er det å putte oppi Minaroll og Optima sammen med dette? Burde jeg det, eller skal jeg bare vente til kuren er over??
Vent med vitaminene til etter at medisineringen er over
Oki.. Da gjør jeg det.. Takk for hjelpa, så håper jeg guppyene kommer seg etter tre dager som det står i bruksanvisningen..
De mangler ikke appetitt da forresten, selv om de lå stille på bunn etter vannbytte og medisin, og jeg ble litt bekymret.. Når maten kom kviknet de til litt ihvertfall, men ellers holder de seg ganske i ro...
En annen ting...
Er det vanlig at reker ikke tåler denne medisinen?? Hadde to algereker (eller ghost?) som plutselig lå på sida eter behandlingen i går. Har (eller hadde) også to små humlereker som jeg ikke har sett siden, så går utifra at de også har stryki med... Er detta vanlig da?! Hehe.. Kanskje ikke sette inn nye reker eller ottoer (begynner å bli litt alger) før alt ser bra ut igjen da...?
Er reker generelt litt skjøre kanskje...? Men de så helt friske ut før jeg helte oppi medisinen og kikka ett par-tre timer senere.. Da reka (!) de rundt på bunn, og de to små svømte litt rundt.. Så også ut til at de var opptatt av å spise.. Putta oppi en halv malletablett/algetablett, men det skal vel ikke ha noe å si...? Har lest at de også trenger sånt.. hva var det som skjedde?? Hjelp!
min guppy hadde blitt spist litt av halen sin så den hadde halv hale. jeg bare salta med salt uten Jod å den er like fin

black mollyen min fikk hvite prikker på hele kroppen jeg saltet igjen med salt uten Jod funket denne gangen også. tror det er et fint lege midel azza.

prøv salt uten Jod
Apropos salt
Har hørt at det dyre saltet i zoobutikkene er 99% vanlig salt. Men kan man benytte salt uten jodd fra Kiwi (osv) ved vanlig vannbytte eller anbefales dette sjeldnere, som rein medisinering?
jeg bruker salt uten jod fra kiwi liksom å salter når det skjer noe med fisken så. har enda ikek hatt noe problem
Det går helt fint å bruke vanlig salt ja.. Men husk på at det er ferskvannsfisk, så i utgangspunktet trenger de ikke salt etter hvert vannbytte. Jeg har imidlertidig hørt at mollyer gjerne skal ha litt salt vann, men også at mange maller ikke tåler det..
Fiskene mine var såpass dårlige at jeg ikke tok sjansen på det, og fulgte rådet til Frank, derfor brukte jeg medisin! (de er MYE bedre nå forresten!)
Men det jeg lurte på nå var detta med rekene da.. Hvorfor døde de liksom?! Hehe.. Merkelige greier..
Svar på det tas imot med takk!
ikke vanelig salt vel. bruker salt uten Jod
Jeg har hørt at det egentlig er det samme om det er jod eller ikke, men vet ikke helt altså..

Men jeg lurer nå på om jeg skal bytte vann etter endt medisinering? Og kanskje slenge oppi litt Optima?? (egentlig et spm til deg Frank!)
Symptomene på råte/hvitprikk er borte, men fiskene ser jo litt slappe ut.. Holder seg ved bunnen og ganske i ro.. Hva skal jeg gjøre?
Dersom symptomene er borte, ville jeg byttet noe vann, og tilsatt vitaminer

Når det gjelder salt, med eller uten jod, er det mange som av en eller annen grunn fastholder på den gamle tanken om at jod var skadelig. Det finnes ingen holdepunkter for å opprettholde denne teorien, og derfor spiller det ingen rolle om det er den ene eller den andre typen som benyttes. Det er, så vidt jeg vet, ikke rapportert noe mer negativt ved bruken av salt med jod, kontra uten.
Ironisk nok, jod benyttes som behandling av struma hos fisk
Hei!
noen som har noen å tilføye på dette med salt som "medisinering"??

evt hvor mye skal tilsettes og hvor ofte???
Kunne også tenkt meg å vite hvor ofte og hvor mye man skal salte.
Har du først fått parasitter i akvariet, må det som regel til mer til enn salt for å utrydde sykdommen. Bruk gjerne litt salt i kobinasjon med medisinen.

Salt kan fungere bra mot soppinfeksjoner. Levendefødende fisker som Molly og Guppy trives best med litt salt i vannet, men husk at mange arter ikke gjør det.

I selskapskaret mitt tilsetter jeg ca. 2 gram akvariesalt pr 10 liter ved vannbytte, får jeg sopp eller sykdom øker jeg den gravis til 5 gram pr 10 liter. Siden jeg har Ancistrus må jeg være litt forsiktig med salt. Guppy tåler fint 20 gram salt pr 10 liter. Husk at over tid vil saltkonsentrasjonen vil øke etterhvert som vannet fordamper.
Takk for klart svar. Har både Guppy og Ancistrus, så tror jeg skal være litt forsiktig når jeg enda ikke har sett noe tegn på sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap