Et desperat rop om hjelp...fiskene dør...

Tidligere denne uka la jeg inn dette innlegget: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1012&thread_id=15921&sr=1

De to scalarene døde i går, full av et vattaktig belegg, mest trolig sopp.

Men nå holder resten av fiskene mine også på å forsvinne, og det uten symptomer...

Jeg har mistet 1 glassmalle, 5 kardinaltetra og to kuhliåler på to dager nå.

Fikk sjekket vannkvalitet i dag, men det så helt fint ut.

Ut fra teorien om sopp, så har jeg nå startet behandling med FuraMor P. Dette ble jeg anbefalt av en på en dyrebutikk her i byen. Men jeg er i tvil; fiskene ser jo ikke syke ut...

Dvs; jeg har sett et par prikker på praktbotiaen min, så da fant jeg ut at FuraMor uansett ikke var dumt.

Men kan sopp, eller andre sykdommer slå ut fisker, uten at de ser syke ut?

Det kan dreie seg om sykdommer som ikke er like synlige som andre, og som igjen fikk skalarene til å bli syke av noe annet også.

Men hva dette er, er jo ikke godt å si, siden fiskene ikke har noen andre symptomer enn at de dauer...
Har desverre lite\ ingen erfaring med den medisinen du har skaffet deg, og infoen om denne er skranten. Vet derfor ikke hva denne er bassert på, og heller ikke potensielle skadevirkninger. Dette er meget frustrerende...
Jeg ville i alle fall overvåket vannverdiene ekstremt nøye, om du velger å bruke denne medisinen, som oppgis å være bredspektret, med virkestoffer mot i all hovedsak sopp og bakteriell infeksjon.
Hvorvidt den har effekt på innvortes infeksjoner, oppgis ikke, og det er vel nærliggende å tro, at dette dreier seg om noe inni fiskene, siden man ikke ser noe til dette.

Var jeg deg, ville jeg nok heller forsøkt å behandle med Sera Bactopur Direct. Denne er meget effektiv mot bakterielle infeksjoner, både inn og utvendig i fisken. Den er også uhyre effektiv for å drepe filterbakterier, som er medaljens bakside
Jeg satte i gang behandling med FuraMor P, siden jeg hadde den i hus, da jeg forsto at problemet definitivt ikke kun hadde rammet scalarene mine.

Har brukt dette flere ganger mot hvitprikk, med stort hell.

Jeg vil anta at jeg fort ser om dette har noe for seg, og at dødeligheten stopper opp.

De gjenlevende ser stort sett upåvirket ut, bortsett fra praktbotiaene. De virker sløve og gjemmer seg unna.

Ancistrusene, SAEne og Golden Nuggeten oppfører seg som normalt.

Har vel en stygg mistanke om at jeg burde startet behandling med en gang jeg oppdaget at scalarene var syke, men jeg er forsiktig med å medisinere uten grunn. Det kan vel se ut som at det har straffet seg...
Da var også mine to praktbotiaer historie
De døde i natt.

Resten av gjengen, som består av 4 kardinaler, 3 glassmaller, 6 SAE, 3 ancistrus, 1 Golden Nugget, og 2 reker, ser foreløpig ut til å ha det bra.

Jeg har, til tross for medisinering, foret en gang i dag, da det er en fin måte å se an formen deres på, og alle spiste. Er mest redd for Golden nuggeten, og ancistrusparet som er ivrige eggleggere.

Jeg håper bare inderlig at dette stopper nå, så ikke hele karet kollapser.

De to praktbotiaene så jeg ikke spiste i går. De gjemte seg og virket sløve, så det var ikke overraskende at de lå døde i morres. Så da jeg tok dem opp at de hadde noen prikker, samt noe vattaktig på finnene. Det får meg til å tro at dette nok er en ytre sykdom.

Men dette er trist, og frustrerende
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap