Fisk som klør
Jeg har nettopp satt opp et Tanganyika kar med 3 Neolamprologus brichardi og 4 Julidochromis transcriptus. Sand og stein henta jeg i en elv.
Selv om jeg burde vente minst 1 uke før jeg slapp fisk ut i karet klarte jeg ikke vente, så jeg slapp dem ut etter 2 dager.
Jeg ser at fiskene klør seg mot sand og stein.
Kan det ha noe med vannverdiene som forårsaker kløe, eller er dette et sykdoms tegn? jeg ser ingen prikker eller andre ting som minner om sykdom. Uten om det virker fiskene friske og raske.
Viss dere syns dette minner om en sykdom, hvilken sykdom tror dere det er? og hvilken behandling anbefaler dere for disse artene?
Håper på et raskt svar!
Selv om jeg burde vente minst 1 uke før jeg slapp fisk ut i karet klarte jeg ikke vente, så jeg slapp dem ut etter 2 dager.
Jeg ser at fiskene klør seg mot sand og stein.
Kan det ha noe med vannverdiene som forårsaker kløe, eller er dette et sykdoms tegn? jeg ser ingen prikker eller andre ting som minner om sykdom. Uten om det virker fiskene friske og raske.
Viss dere syns dette minner om en sykdom, hvilken sykdom tror dere det er? og hvilken behandling anbefaler dere for disse artene?
Håper på et raskt svar!
Postet 14.02.07 kl 19:33
Kraftig kløe forbinder jeg enten med parasitter, eller med dårlige vannforhold (ikke-målbare parametre).
Forsøk å tilsette aquasafe, denne binder opp metaller som kan få fiskene til å klø.
Dersom ikke dette har effekt, ville jeg nok forsøkt en kur med eSHa Exit.
Forsøk å tilsette aquasafe, denne binder opp metaller som kan få fiskene til å klø.
Dersom ikke dette har effekt, ville jeg nok forsøkt en kur med eSHa Exit.
Postet 14.02.07 kl 20:02
Postet 14.02.07 kl 20:18
At fisk klør litt, er like vanlig som at både du og jeg klør oss en gang i blandt
Så det kan nok dreie seg om "ufarlig" kløe Det kan også være små parasitter, som fisken stort sett greier å holde i sjakk selv.
Aner ikke om du ble lurt eller ikke når det gjelder prisene på de fiskene, siden jeg ikke har hatt de selv
Så det kan nok dreie seg om "ufarlig" kløe Det kan også være små parasitter, som fisken stort sett greier å holde i sjakk selv.
Aner ikke om du ble lurt eller ikke når det gjelder prisene på de fiskene, siden jeg ikke har hatt de selv
Postet 15.02.07 kl 12:03
Postet 15.02.07 kl 12:39
Postet 15.02.07 kl 12:49
Postet 15.02.07 kl 17:05
Postet 15.02.07 kl 17:44
Postet 15.02.07 kl 18:11
Endret: 15.02.07 kl 18:12
Ikke at jeg er spesielt hysterisk renslig av meg, men seks år gammal møkk får det jaggu til å klø litt hos meg også.
Dette kan definnitivt være grunnen til at de klør. Ville nok rengjort glasset med å pusse det med filtervatt, kombinert med ett par superheftige vannbytter. Sørg for at Ph\ Gh holder seg lik etter vannbyttene.
Forresten; hvordan er disse verdiene i utgangspunktet? Riftsjø-fisk krever ganske høye verdier, skjønner du
Dette kan definnitivt være grunnen til at de klør. Ville nok rengjort glasset med å pusse det med filtervatt, kombinert med ett par superheftige vannbytter. Sørg for at Ph\ Gh holder seg lik etter vannbyttene.
Forresten; hvordan er disse verdiene i utgangspunktet? Riftsjø-fisk krever ganske høye verdier, skjønner du
Postet 15.02.07 kl 19:18
Nå høres det ut som at glasset er forferdelig skittent, men det er det ikke.
Det er bare noen små flekker som jeg ikke klarer å få bort, og når jeg skulle ta bilde med mobilen klarte ikke mobil kameraet fokusere skikkelig på fisken siden det var noen flekker i veien.
Jeg har vaska det så godt jeg bare kunne!
Det er bare noen små flekker som jeg ikke klarer å få bort, og når jeg skulle ta bilde med mobilen klarte ikke mobil kameraet fokusere skikkelig på fisken siden det var noen flekker i veien.
Jeg har vaska det så godt jeg bare kunne!
Postet 15.02.07 kl 21:16
Postet 17.02.07 kl 18:06
Postet 19.02.07 kl 14:28
Postet 20.02.07 kl 19:22
Endret: 20.02.07 kl 19:24