Er ynglene syke?

Startet opp akvarie for 4 uker siden. Har siden da fått rundt 50 guppy- og molly yngler. Halefinnen hos noen få guppyyngler har "klappet sammen" slik at de er blitt spisse. Hos noen andre er halen blitt smalere enn den vanligvis er. Ingen av de voksne guppyene viser noen tegn på "sykdom". Flyttet ynglene over i eget kar da jeg var redd for at de smitter.

Har de fått en sykdom? Vil dette gå over av seg selv? Noen er døde allerede, men vet ikke om det er de som har finneproblem. Klarer ikke å følge helt med når de er så mange
Regner med at vannkvaliteten din ikke er på topp akkurat.... Du skulle helst ikke hatt fisk i karet ditt i det hele tatt enda. Hvor mange voksne fisk har du i? Et kar som kun har vært oppe å gått i fire uker skal ikke ha særlig mer belastning enn to tre fisk. Hvordan er det med vannbytter, størrelse på kar, hva slags pumpe har du? Trenger litt info for å kunne hjelpe deg med å finne ut av hva som skjer i karet ditt :0)
Sånn har mange guppy-yngel vært hos meg også, og alle har dødd, desverre...

I mitt tilfelle har det vært yngel som har stått i fødekar oppi akvariet. Om de ble syke av å bo så lite og trangt, eller om vannet i fødekaret ble dårlig, det vet jeg ikke.

Har nå et ukjant antall yngel gående i et annet kar, hvor de svømmer fritt omkring sammen med mor og far, og alle her har fine vifteformede halefinner.
Karet er i underkant av 60 l. Har en fluval 3 som pumper godt (denne er tatt fra et brukt kar, så bakteriefloraen er der. Tilsatte også bactozym for å øke bakteriefloraen. Bytter vann hver uke fra 10 til 20%.
Alger oppstod, men sneglene tok seg av problemet.

Vannverdiene er gode:
nitrat og nitritt tilnærmet lik 0
GH 3-4
KH 5
PH 6.5

har en del fisker her:
9 guppyer
4 kardinaltetra
2 små SAE
5 snegler 1cm

Guppyene ser ut til å parre ofte. Nå er flere gravide igjen!!

Ser på datoen på bildet at karet var startet opp i begynnelsen av januar, så det har vært mer enn 4 uker. Det var det store karet (200 l) som ble startet for 4 uker siden. Er nybegynner, så jeg tar imot all hjelp jeg kan få her.

Bildet er tatt fra mobil, så kvaliten er ikke noe å skryte av.
Er du sikker på at de vannverdiene er rette? Med Kh på 5, Ph på 6,5, tilsier dette utrolige 47mg\L Co2 i vannet. Lite realistisk verdi, med mindre du kjører alt for tøff DIY-sats.

Syntes verdiene dine var litt i laveste laget uansett, selv ville jeg nok holdt Ph over 7, og Gh over 5, med guppyer.

Men jeg tror ikke dette er problemet i ditt tilfelle; dette høres meget vanlig ut for nettopp guppy. Danskene kaller dette passende nok for Guppy-syken. Dette er en parasitt som du rett å slett må fjerne med bruk av spesielle medisiner.
Jeg ville nok bestilt ei flaske Prazi-pro fra Rocky Mountain Diskus i USA.
Link til firmaet finner du i lenkesamlinga vår, info om medisinen finner du i en haug med tråder på AF
Mistenkte at verdiene var litt lave så jeg tilsatte NaHCO3 (ca 1 ts. til 60l) igår. Målte vannet idag:

GH: 5
KH: 7
Ph: 7.5

Dette gir vel riktig CO2 mengde?

Du har rett i at jeg lager egen CO2 apparat med sukker og gjær. Det bobler vel et par bobler i minuttet. Ikke så mye trykk her, men tror det holder lenge da jeg ikke kan slå av om natta.

Bør kanskje nevnes at jeg har masse planter i akvariet.

Men nå er ynglene flyttet over til et eget akvarie med samme vannet+ vanlig vann og en innkjørt pumpe (har vært der i tre dager nå). Har her økt tempen til 28 grader og brukte en hel dag på tilvenning. Et par som døde idag . Da de er så små (ca 0,5- 1 cm), har jeg ikke lyst å bruke medisin.
De verdiene hørtes litt mer realistiske ut, Co2 på 7 mg\L.

Å flytte yngelen har lite for seg, dersom det er parasittproblem. Da bør hele karet, behandles.
Å øke tempen, øker faktisk problemet, siden denne parasitten foretrekker varmt, kontra kaldt vann Dette vil gi raskere dødsfall blandt yngelen, som i mine øyne uansett er dødsdømte, uten behandling.
Da har jeg bestilt medisinen Prazi-pro. Mener du at jeg da skal medisinere både yngelkaret og det karet som de gikk i for noen dager siden? selv om de voksne fiskene ikke viste tegn på sykdom?

Forresten, tusen takk for rådet. Da er det bare å vente og se. Skal gi tilbakemelding på hvordan det går
Jeg ville behandlet i begge karene, siden dette er en parasitt som er sterkt ønskelig å bli kvitt en gang for alle
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap