Hjelp! Praktbotiaene mine oppfører seg så rart

Inaktiv bruker
Har renska filtrene i dag, bytta litt av vannet, og sjekket forkjellige verdier. Alt så bra ut. Men nå ligger Praktbotiaene mine og srever med å holde seg rett veg. Magen buler, de ser lit forspiste ut... Det virker og spm de "peser" en del..Noen som vet hva dette kan være?
hm. Er det lenge siden du byttet vannet og rensket filteret? hvilke andre fisker går i akvariet? oppfører noen av disse seg også rart?
Hvordan rensket du filteret?
Inaktiv bruker
Jeg byttet ut ca 1/3 del av vannet i dag. Gjør det hver lørdag. Filteret ble renset i vannet jeg tok ut av akvariet. Det eneste som er nytt er at jeg fikk satt in en rot i akvariet på tirsdag, og at jeg har øket matmengden litt, da jeg har 25 diverse fisker i vannet .. maller, tiger barber, molly
Inaktiv bruker
Petter Østby
hm. Er det lenge siden du byttet vannet og rensket filteret? hvilke andre fisker går i akvariet? oppfører noen av disse seg også rart?
Har 3 pakistanbotier og.. den ene oppfører seg litt rart. Det virker som om de andre fiskene mobber ham.. hm
kanskje det er den økte matmengden som er skyld i problemet, siden du sier at du har økt matmengden i det siste. Praktbotia er en kjapp og grådig fisk, så hvis du har økt matmengden, er det sjanse for at botiaene har greid å få i seg mesteparten av maten. Du sier jo også at de nesten ser forspiste ut.

Problemer med røtter i akvarier vet jeg ikke så mye om. Kjøpte du rota i en dyrebutikk?
Inaktiv bruker
Petter Østby
kanskje det er den økte matmengden som er skyld i problemet, siden du sier at du har økt matmengden i det siste. Praktbotia er en kjapp og grådig fisk, så hvis du har økt matmengden, er det sjanse for at botiaene har greid å få i seg mesteparten av maten. Du sier jo også at de nesten ser forspiste ut. Problemer med røtter i akvarier vet jeg ikke så mye om. Kjøpte du rota i en dyrebutikk?
. Når det gjelder maten.. mulig de har fått for mye. Gudene skal vite at de er grådige nok. Roten har jeg kjøpt i en dyrebutikk. Fikk beskjed om å vaske den godt, så var det bare å putte den i akvarei. Bør jeg ta ut fiskene som sliter.. eller skal jeg vente å se hvilken vei det går?
Jeg trodde pippi klarte alt selv jeg da.

Prøv å gi de litt mindre matmengder, kanskje du kan droppe kveldsmaten hos fiskene idag? Hvis fiskene rett og slett er forspiste (flakfor kan etse ut i magen på fiskene) vil det nok bedre seg iløpet av morgendagen. Dessuten har ikke fiskene noe vondt av å gå uten mat noen dager i alle tilfeller.

Er det flakfor du har brukt?

Hvis det er det, og dette har forårsaket forstoppelese hos botiaene, kan du jo prøve deg med litt alternativ kost de neste dagene; agurker ol.

Kanskje du har anledning til å legge ut bilde av praktbotiaene sånn som de ser ut nå?
Inaktiv bruker
Petter Østby
Jeg trodde pippi klarte alt selv jeg da. :D Prøv å gi de litt mindre matmengder, kanskje du kan droppe kveldsmaten hos fiskene idag? Hvis fiskene rett og slett er forspiste (flakfor kan etse ut i magen på fiskene) vil det nok bedre seg iløpet av morgendagen. Dessuten har ikke fiskene noe vondt av å gå uten mat noen dager i alle tilfeller. Er det flakfor du har brukt? Hvis det er det, og dette har forårsaket forstoppelese hos botiaene, kan du jo prøve deg med litt alternativ kost de neste dagene; agurker ol.
Jeg er fryktelig sterkt, og veldig flink til å bake pepperkaker.. men akvarie fisker derimot :o).
Jeg bruker flak for, og tabeletter til bunnfiskene.. Tror mer og mer at jeg har overfora de stakkars fiskene. Vi får se hva jeg finner i akvarie i morgen tidlig.
Jeg skal sette meg litt bedre inn i alternativ for for fiskene mine, og bremse litt med foringen. Jeg har lest at fisker dør sjelden av for lite for, heller den andre veien..
Inaktiv bruker
Petter Østby
Kanskje du har anledning til å legge ut bilde av praktbotiaene sånn som de ser ut nå?
Øøh.. har prøvd meg som akvarie fotograf, men det var ikke så veldig velykket nei!
si ifra hvordan fiskene er om noen dager da? lykke til
og er det sant at du sover med beina på puta?
Inaktiv bruker
Takk for hjelpen!!! En blir litt sånn fortvilt når sånt skjer på en lørdagskveld..
Inaktiv bruker
Petter Østby
og er det sant at du sover med beina på puta? :D
Yes, med sko på!
Hvordan vasket du roten?
Inaktiv bruker
Det var med en bekymret mine jeg tittet inn i akvariet mitt i dag, men der svømte alle fisken rundt som om ingenting hadde hendt. Dvs.. de tigget som galne etter mat, som vanlig. Jeg anser da problemet mitt som løst, og skal aldri overfore igjen!!!
Oppest buk, og problemer med likevekten etter vannbytte, kan henge sammen med at Gh endret seg merkbart i forbindelse med vannbyttet.
En del maller er spesielt utsatt for slike svingninger.

Jeg har litt vondt for å tro at dette skulle skyldes overfôring, dersom det da ikke er brukt rent kjøtt. Har hatt en del smellfeite praktbotia, og disse har ikke hatt spesielt annerledes adferd en andre sære praktbotiaer
Inaktiv bruker
Frank Angell
Oppest buk, og problemer med likevekten etter vannbytte, kan henge sammen med at Gh endret seg merkbart i forbindelse med vannbyttet. En del maller er spesielt utsatt for slike svingninger. Jeg har litt vondt for å tro at dette skulle skyldes overfôring, dersom det da ikke er brukt rent kjøtt. Har hatt en del smellfeite praktbotia, og disse har ikke hatt spesielt annerledes adferd en andre sære praktbotiaer ;)

Ok. Fiskene mine var ok dagen etterpå, men ser i kveld at de oppfører seg litt rart igjen. Jeg har endret litt på formengden, da nitritet var på vei oppover. Jeg får sjekke vannverdiene igjen..
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2014
Reklame for plussmedlemskap