Syk fisk?

En av mine Neolamprologus brichardi har fått noen små sår på ryggen.
Den ser også litt stusslig ut.
Kan det være en sykdom?

Håper på svar
Tåler de fiskene varmekur?
Prinsessen av Burundi er oppgitt med temperaur 22-25 grader i fiskebasen, da blir vel 32 for mye...
Har du noen bilder da? Tror det har lett for å bli sopp i småsår, så mye rent vann kan kanskje hindre utbrudd.
ok.. det var synd.

Jeg ser den puster oftere enn de andre, men det kan jo være at det er sopp.

Jeg har ikke skifta vann på dem på litt over en uke fordi det ser ut som at den syke fisken og en hunn har egg på gang. Har hørt at viss fiskene blir skremt kan de spise opp eggene. Men da før jeg prøve å skifte vann på dem.

Takk for svar

Andre må også gjerne komme med forslag!
Først vil jeg si; varmekur er ikke noe en bare setter i gang, uten at man vet hva en skal kurere. Det er kun noen få parasitter som vil utryddes av varmekuren, resten av sykdommer vil bare speede opp forløpet i varmere omgivelser.

Når det gjelder sårene på denne fisken, kan det være en rekke årsaker til dette. Rene sår, uten andre synlige tegn, betegner jeg som sår.
Siden det er lek på gang, kan det jo rett å slett være skader etter litt vel røff lek.
At hun nå puster raskere, henger trolig sammen med at hun er stresset, og svekket.

Jeg ville omgående satt i gang med daglige vannbytter, for å forsøke å unngå sopp i sårene. Jeg ville også tilsatt flytende vitaminer, dette har ofte god effekt på halv-dårlige fisk. Selv bruker jeg mest eSHa Optima til dette, men også eHSa Minaroll er kjekk å ha.
Dersom soppen kommer, ville jeg behandlet med eSHa 2000
Takk for svar Frank!
Utrolig kjekt å kunne spør om de dummeste spørsmål men fortsatt få skikkelige svar

Det er hannen som har sår. Såret er ved ryggfinnen, viss det i det heletatt er et sår. Det jeg tror er et sår er et litt hvitere parti på huden. Jeg ser nå at helt fremme på ryggfinnen er det også komt et hvit parti, og deler av ryggfinnen er på en måte lagt litt sammen. Men den er mer utfoldet i dag enn hva den var i går. Den puster fortsatt raskere enn de andre, og den er treg i bevegelsene. Mat har den også litt problemer med å få i seg, men den beskytter fortsatt hullet de har gravd ut sammen.

Alle andre fiskene ser ut til å stortrives uten noen tegn til sykdommer.

Jeg skal prøve å få tatt et bilde av den syke fisken. Men jeg har bare kamera på mobilen, så det kan bli litt vanskelig.
Høyre finne også har fått et hvit parti, og har begynt å gå i oppløsning.
Det skjedde over natta..

Forslag til hva det kan være?

Det høres ut som det kan være både sopp, og bakteriell infeksjon.
Jeg ville nok kjørt en runde eSHa 2000 i karet, for å ta knekken på denne smitten.
Medisinen er enkel å bruke, effektiv, og skånsom mot bakteriekulturen
ok

Har bestilt medesinen du anbefalte.
Håper fisken klarer seg til jeg får den i posten over helga.

Tusen takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap