Parasitt eller sykdom på Sommerfugl Ciklide?
Har hatt sommerfugl hannen min nesten en måned nå, og har alltid sett at det har vært noen Prikker inni fisken, ser nesten ut som egg.
Fisken ser ikke ut til å ta skade av det, men i det siste har han mistet mye farge
Er det sykdom av noe slag? Har ikke sett sånn på noen andre sommerfugl ciklider, men den andre fra butikken jeg kjøpte av hadde også sånne prikker:S
(Hun sommerfuglen har ikke prikker.)
(prikkene er markert med røde ringer på bildet)
Fisken ser ikke ut til å ta skade av det, men i det siste har han mistet mye farge
Er det sykdom av noe slag? Har ikke sett sånn på noen andre sommerfugl ciklider, men den andre fra butikken jeg kjøpte av hadde også sånne prikker:S
(Hun sommerfuglen har ikke prikker.)
(prikkene er markert med røde ringer på bildet)
Postet 22.02.07 kl 19:42
Postet 22.02.07 kl 20:08
Jeg kan ikke identifisere noen spesifikk sykdom ut fra bildet.
Men at den "hoster" og kun puster med en gjelle, kan tyde på at denne fisken er mektig svekket.
Hostingen kan indikere bukvannsott, og pustingen gjellemark.
Disse "eggflekkene" er noe som oftest diagnostiseres som virus, som er en kronisk lidelse.
Jeg ville i alle fall issolert fisken, jeg hadde nok også sendt den til de evige fiskebanker.
Å behandle den for 3 eller flere sykdommer, er ofte så dyrt at det ikke er noe den gjennomsnittlige akvarist orker med. I tillegg er det vanskelig å medisinere mot alt på en gang, og jeg vil anta at å medisinere denne er en prosess som tar 3-5 uker. Om den lever så lenge, med enkelte av sykdommene, er meget uvist
Men at den "hoster" og kun puster med en gjelle, kan tyde på at denne fisken er mektig svekket.
Hostingen kan indikere bukvannsott, og pustingen gjellemark.
Disse "eggflekkene" er noe som oftest diagnostiseres som virus, som er en kronisk lidelse.
Jeg ville i alle fall issolert fisken, jeg hadde nok også sendt den til de evige fiskebanker.
Å behandle den for 3 eller flere sykdommer, er ofte så dyrt at det ikke er noe den gjennomsnittlige akvarist orker med. I tillegg er det vanskelig å medisinere mot alt på en gang, og jeg vil anta at å medisinere denne er en prosess som tar 3-5 uker. Om den lever så lenge, med enkelte av sykdommene, er meget uvist
Postet 22.02.07 kl 20:21
Postet 22.02.07 kl 20:25
Endret: 22.02.07 kl 20:26
Dette kan også være en type kreft og da er løpet kjørt. Det kan vel også være en svulsttype som ikke legger seg utpå skinnet. Er enig med Frank at medisinering i dette tilfellet er håpløst.
Jeg ville ha karantenesatt fisken eller avlivet den. Det siste alternativet er er det jeg helst ville ha gjort.
Postet 22.02.07 kl 20:32
Ja, smitte til de andre kan ha forekommet, men sjangsen er ikke overhengende. Det er vel størst fare for at gjellemarken kan ha funnet på noe tull. Frisk fisk vil oftest greie å holde denne parasittgruppen på avstand selv.
Selv hadde jeg avlivet den, men dette må du se selv. Minstetiltaket er i alle fall issolasjon, og ett par ekstra vannbytter, gjerne kombinert med NM-følelse når det gjelder slamsuging (les: Slam som du aldri har slammet før)
Selv hadde jeg avlivet den, men dette må du se selv. Minstetiltaket er i alle fall issolasjon, og ett par ekstra vannbytter, gjerne kombinert med NM-følelse når det gjelder slamsuging (les: Slam som du aldri har slammet før)
Postet 22.02.07 kl 20:33
Postet 22.02.07 kl 20:50
Endret: 22.02.07 kl 20:51