Skalare med gjelle problem - er han syk?

Lurer veldig på skalare ungdommen min som er blitt ca 10 mndr.

Han har nå i 1 uke hatt en lys mint/lysende farget halvring under gjellelokket på høyre side som beveger seg i takt med pusten.
Den er synlig hele tiden, ca 1-2 mm nedenfor gjellelokket.
Halvringen som jeg ser er ca 1 mm i tykkelse og følger kanten hele veien. Rett foran er det litt lengre avstand.
Vet ikke om det faktisk er gjellekanten jeg ser - men den skal i alle fall ikke være synlig så noe er galt.

Fra i går synes det som om det er en begynnende halvring synlig også på venstre side. Litt usikkert da han hele tiden snur seg slik at høyre side kommer mot meg.
Det ser ut som om pustefrekvensen er litt hurtigere enn foreldrenes frekvens.

Han spiser og er aktiv. Ser ingen forskjell. Han har hatt god tilvekst og er nå større enn mora.

Begynnte først å lure på om det kunne være gjellemark, men den følger vel ikke gjellene hele tiden. Ville tro at den kunne henge litt løs?

Tenkte også på skade. Han manglet halvparten av den ene brystfinnen på samme siden som han har symptomer på. Det skjedde samtidig som jeg oppdaget denne nesten lysende halvmånen under gjellelokket.

Tror ikke at det er slim. Litt for uvanlig farge. Har for dårlig kamera (autofokus) til at jeg får festet det til film.

Har hatt for lav Ph i dette akvariet i det siste. (Det samme problemet i 30 litern). Målte den i helga, var knallgul, fikk ikke noe tall på min test. I dag etter tilsetning av Natron over 2 ganger er Ph 6,2 (lys grønn). Kh ca 8-9.

Hva kan dette være?
Er han syk og kan det være smittsomt?
Han er i 250 l, med en god del andre fisker, så jeg håper at noen kan gi meg noen svar på hva dette kan være og hva jeg bør gjøre.
Glemte et par ting.
For 1 1/2 uke siden fikk endelig det utvendige filteret mitt eheim substrat i tillegg til "makaronien" som har vært der helt siden oppstart. Dette ble gjort en dag etter et stort vannbytte.

Dette skulle jo egentlig bare være positivt. Men selvfølgelig ble endel gugg slått ut i vasken med denne operasjonen. Måtte vaske svampene i akvarievann samtidig da de nesten var gått helt tette.
Har litt problemer med at "gress" løsner og tetter til innsuget til pumpa. Det er nok ildbuken som er årsaken til dette problemet.

Funnet årsak?
Bumper denne fram.

Har studert han og jeg konkluderer med at det er gjellekanten som jeg ser. Bortsett fra det synlige som er unormalt, ser og oppfører han seg nesten normalt. Han er storspiser, og blir kjempetykk over magen etter måltid - akkurat som normalt. Det virker som om kanten er mindre synlig i dag (ønsketenkning?).

Lurer nesten på om det er skade da jeg observerte noen andre fisker som har divese småsår.
Den eldste ancistrusdamen min har skrubbsår på nesen,
en ildbuk har skrubbsår på ryggen ved enden av ryggfinnen,
skalaremannen har en liten skinnfille som henger fra halefeste området
og tilslutt skalare ungdommen.

Det som skjedde samtidig var at kileflekkrasbora som har vært smellfeite før, nå er blitt slanke. Det er kun 2 av 6 som fortsatt er feite. Kanskje de har lagt egg den natta og det har vært trumulter pga matjakt?

Om det ikke er andre som har andre forslag, tror jeg på denne forklaringen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap