Fisk som klemmer finnene - er den syk?

Har 2 fisker som er syke. Først ut var sverddragerdama mi og nå viser molly hannen min samme symptomer. Første tegnet til noe galt er at halefinnen er "sammenfiltret". Virker som de ikke får slått den helt ut. Den spisser seg mer og mer. Har også observert at de av og til klør seg mot bunn og blader. Har pågått nå i vel 1-1,5 uke og ser ut til sakte men sikkert å gå mot det verre. Kan synes som fargen på dama de siste dagene er blitt noe blassere i halepartiet. Kan muligens være belegg?
Hva skal jeg gjøre?
Kan det være Gyrodactylus?

Les mer om gyro-parasitten og andre sykdommer i akvariet her, så kan du se om det er noen andre som er mer aktuelle...
Takk for kjapp respons. Jo, lest på siden om sykdom som du anbefalt, og det er godt mulig at det er Gyrodactylus. Så at anbefalt behandling er Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus. Hvor får jeg kjøpt dette? Har sjekket Tropefisk, webzoo og aquamanias og de har det ikke. Så at webzoo har noe som heter "JBL Gyrodactol", vil dette kunne funke som et alternativ? Eller vil det kunne drepe filterbakteriene og/eller eplesneglen min?
Så også nevnt eSHa Exit i kombinasjon med eSHa 2000. Vil dette alternativt kunne funke?
Prazi Pro tror jeg ikke du finner i noen nettbutikk i norge. Du må nok gå til Rocky Mountain Discus og kjøpe derfra
Tusen takk for hjelpen.! Da er PraziPro bestilt. Så er det bare å krysse fingrene.
Her er det definnitivt behov for en dasj med prazi Så du har helt klart gjort det rette her!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap