Vann og?

Jeg lurte på hva man må ha i vannet ved vannbytte for å forebygge sykdommer og div..?
På dyrebutikken sa de jeg måte bruke Ektozon og AquaSafe.
Men når jeg sitter og leser litt på forumet ser jeg noen skriver at aquasafe er bare tull.. og ektozon kværker maller..
Jeg bruker å tilsette aquasafe når jeg skifter vann,man er ikke nødt til det ved et vanlig vannskifte men man får med vitamin B og etter det jeg har lest meg frem til så skal det virke som det selv sier det skal.

Salt dreper maller om man har for mye i,og noen maller tåler salt mindre enn andre. Salt bruker jeg om fiskene mine er redusert på grunn av sykdom,skader eller stress. Men å tilsette salt ved vannskifter når man har ferskvanns akvarium er ikke noe man trenger å gjøre,selv om de i butikken gjerne vil ha deg til å bruke det saltet som de selger. Du trenger heller ikke å kjøpe akvarie salt. Mange her inne vil nok raskt fortelle deg at vanlig salt uten jod er så likt de forskjellige akvarie saltene at det kan brukes istedet (og det er mye billigere).
Det beste du kan gjøre for å forhindre sykdom, er å ha moderat mengde fisk, fôre variert, og ha effektiv filtrering.

Vanntilsettinger selges det alt for mye av, mange av disse er 99,9% unødige.
Aquasafe; binder opp tungmetaller og klor fra springvannet. Det er relativt få vannrenseanlegg som bruker klor til rensingen i disse tider.
Videre er det lite metaller i vannet her til lands, og behovet for aquasafe faller derfor bort hos de fleste.
Har man nye kobber-rør i huset, er det klart en annen sak.

Ectozon; norges dyreste salt. 99,756% identisk med Jozo. Største forskjell er prisen ;p
Salt har en vis forebyggende effekt på enkelte sykdommer, men er ved langvarig bruk uheldig for de aller fleste fisk. Det er tross alt ferskvannsfisk de fleste holder, disse trenger ikke salt.

Selv bruker jeg ikke noen av disse produktene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap