Mine gullfisker har "tråd" haler!
Tre av mine 4 gullfisker har plutselig fått haler som ser ut som de er spist på. Fikk ikke tatt noe ordentlig bilde, men prøver å beskrive det så godt som mulig.
Det ligner på tråder.
De er i et arts kar på 110liter, tempen er 20grader, ph er 7 og gh vet jeg ikke. Den eneste andre fisken i dette akvariet er en ancistrus.
Trenger hjelp så snart som mulig!
Det ligner på tråder.
De er i et arts kar på 110liter, tempen er 20grader, ph er 7 og gh vet jeg ikke. Den eneste andre fisken i dette akvariet er en ancistrus.
Trenger hjelp så snart som mulig!
Postet 02.03.07 kl 16:53
Postet 02.03.07 kl 17:08
Postet 02.03.07 kl 17:26
Postet 02.03.07 kl 18:06
Ser finnene gråhvite ut i sårkantene, og gjerne slimete, er det finneråte. Dette ødelegger fort finnene, og må behandles. Lette angrep ordner seg selv med noen ekstra vannbytter, større angrep bør en behandle med f.eks eSHa 2000
Men det kan også være finneskader etter kranglig, hvilke fisk hr du sammen med gullfiskene?
Men det kan også være finneskader etter kranglig, hvilke fisk hr du sammen med gullfiskene?
Postet 02.03.07 kl 18:52
NiniDen eneste andre fisken i dette akvariet er en ancistrus.
Hvis dette er den eneste fiskearten i karet utenom slørhalene, så ville jeg anta det dreier seg om sykdom og ikke finnebiting. Det er egentlig veldig typisk for finneråte at bare finnestrålene står igjen, mens selve finnen (vevet i mellom finnestrålene) er borte. Dette gir et "trådete" utseende, slik du beskriver.
eSHa-2000 er en medisin jeg gjerne anbefaler, ettersom den er trygg. Du vil ikke få ødelagt filterbakteriene ved bruk av denne, slik som mange andre medisiner gjør.
Finneråte skal ikke forveksles med soppangrep på finnene. Finneråte er nemlig bakterielt, og bakterier lar seg ikke knekke med en klype salt slik soppsporer og mugg gjør.
Postet 02.03.07 kl 20:35
Endret: 02.03.07 kl 20:36
Postet 02.03.07 kl 22:46
Postet 04.03.07 kl 20:11