Finneråte?
Jeg har en hannkampfisk som jeg mistenker at har fått finneråte. Han oppfører seg ganske normalt, unntatt at han de siste dagene har funnet nye kreative steder å slappe av på (sprekker, steiner o.l.), men han ser "slitt" ut ytterst på finnene. I tillegg er de mørke ytterst på tuppene. Kan det være at den nye romsteringen rundt om i akvariet gjør at finnene blir slitt av, eller bør jeg sette igang tiltak mot finneråte? Han bor i et 10 liters akvarium, noen som har noe erfaring med dosering av salt? Det som gjør at jeg tviler litt på at det er sykdom er at det bare gjelder rygg- og halefinnen, ikke den på buken. Ville ikke finneråte angrepet alle finnene?
Postet 02.03.07 kl 22:23
På Scalaren min så kom finneråten kun på halen og ikke de andre,kan være at den ikke rakk å spre seg før jeg tok i salt.
Om du legger ut bilde så kan det være lettere å se,det er mulig at den har fått det men det er vanskelig å vite 100% sikkert uten å se bilde av det.
Nå synes jeg 10 liter var litt vel lite også.
Om du legger ut bilde så kan det være lettere å se,det er mulig at den har fått det men det er vanskelig å vite 100% sikkert uten å se bilde av det.
Nå synes jeg 10 liter var litt vel lite også.
Postet 02.03.07 kl 23:36
Postet 02.03.07 kl 23:59
Nå hadde det allerede spredd seg til den siste finnen (eller fisken var bare sinnsykt god til å gjemme det i sta..). Hvis det skal fortsette å spre seg så fort så er hele fisken borte i løpet av natta, så jeg tilsatte en teskje salt og krysser fingrene for at ikke det var helt idiotisk gjort! Leste 1 matsked (svensk=spiseskje håper jeg?) per 10l, så hvis det stemmer bør jeg vel ikke være for langt ute på jordet. Skifter vann i morgen og hører om de har noe medisin på butikken.
Postet 03.03.07 kl 00:29
Postet 03.03.07 kl 01:15
Postet 03.03.07 kl 10:41