Pusteproblem skalare - hva skal jeg gjøre?

Har tidligerer hatt en tråd med dette tema, men det ble ikke respons. Var da i tvil om det kunne være skade etter kamp.

Skalaren som er 10 - 11 mndr har de siste drygt 2 uker hatt en hurtigere respirasjonsfrekvens (hurtig pust) , og i tillegg ser en kanten av gjellene på høyre side. Gjellekanten som er synlig har litt skimrende farge, nesten litt lysende grønn/blått. Denne fargete kanten vises hele tiden og blir mer synlig under pustingen.

Kan ikke si at han er blitt værre egentlig. Kanskje mer åpenbart "pusting" med åpen munn.

Det som har forvirret er at han ser ellers helt upåvirket ut. Er aktiv, spiser godt og prøver å jage litt på foreldrene sine.

Han er vel i puberteten i tillegg. (Han er større en mora allerede, derfor tror jeg at det er en gutt).

Hva kan det være? Er det infeksjon, gjellemark, annet?

Bør han fjernes fra akvariet? Jeg har kun et annet akvarie på 30 liter i tillegg så da blir kanskje avlivning eneste alternativ?
Er veldig i tvil. Han er i et akvarie på 250 liter, sammen med endel andre: ildbuk, foreldrene, ancistrus, clown pleco, pansermaller, kuhlii ål og noen kileflekkrasbora.

Vil jo ikke at dette skal smitte de andre, men han har jo bodd her i over 2 uker med disse symptomene. Er dette smittsomt så er de andre smittet allerede.

Bør jeg behandle, med hva og bør hele akvariet få behandling også.

Håper at det er noen som kan hjelpe meg i dette dilemmaet.

Kan prøve å ta bilde senere i dag etter vannbytte, men kameraet har autofokus og det er vanskelig å få skikkelig bilde på slike detaljer.
Det kan være en skade, det kan være sykdomsrealtert, og det kan være en ren avlsdeffekt.

Jeg syntes ikke dette høres ut som typisk gjellemark, og ville derfor ikke hevet meg til med å behandle.
Jeg ville nok ikke gjort noen verdens ting, ut over å følge ekstra med på krabaten
Takk Frank.

Da ser jeg det bare an. Han er som sagt veldig pigg og i fin form.

Jeg tror mer og mer at du Frank har rett når du antyder avlsdefekt. Han er i utmerket form, og er blitt mer og mer voksen slik at han krangler med faren. Litt vanskelig dette her, men det er vel bare en løsning.

Skal straks ommøblere på stua. Enten denne eller neste helg. (må ha litt hjelp av kaillen) Da skal dette akvariet tømmes for å flyttes. I den anledning blir det endel romstrering og nyplanting her.

Tror at om det ikke blir noe endring så blir det vel siste reis for skalaren min da. I og med at han ikke ser "normal" ut kan jeg jo ikke gi ham bort og selge ham heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap