Syke Guppyer

Heisann !
Jeg har syke fisker men vet ikke hva som er galt.
En ny kjøpt Guppy hunn sluttet å spise og har stått og sturet i ett hjørne. nå ligger hun mest på bunn og er snart borte.
En hann har vært apatisk en stund og ligger mye på bunn. ser ut som den har kviknet litt, spiser noe mat fra bunn, har fått liten hvit "bomull dott" på underkjeven.
En annen hunn er blitt helt avmagret, svømmer rundt og er oppe ved foring men får ikke spist noe.
Skulle gjerne medisinert hvis jeg visste hva som var galt.
2 andre Guppyer er døde.
Har stripset vann verdien og det ser bra ut.
Bytter minst 10 liter vann i uka da jeg bare har ett lite akva. på 54L.

Noen som har ett godt råd?
Det at den ene har denne dotten under kjeften, kan tyde på munnråte i karet.

Behandle med eSHa 2000
Takker for svaret !
-Munnråte og sopp , er det samme greia egentlig??
Forsvinner det av seg selv.... Nå har nemlig ulldotten blitt borte og gutten svømmer rundt med friskt mot og gjør seg til for damene... Har avlivet den hunnen som bare lå med buken opp. ser ann nr 2 som er så mager...
-Er fersk på akvarie, har kun hatt bolle med 2 slørhaler før i tiden så det er kjekt å få tips fra garva entusiaster... ; )
Nei, sopp og munnråte er ikke samme sykdom. Munnråte er bakteriell infeksjon (finnes også tilfeller der denne skyldes virus), og sopp er engang sopp

Om dette forsvant av seg selv, var det med stor sikkerhet sopp. Har ennå ikke hørt om munnråte som kurerers av fiskens immunforsvar.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap