Guppy som henger loddrett med hodet NED

Merkelige greier.
Den ene guppyhunnen har vært litt daff et par dager.
I går begynte den å "henge" litt i vannet, med hodet NED (Før har de som har blitt syke blitt liggende litt på siden eller med hodet OPP).
Den ser såpass syk ut at jeg tror jeg kommer til å avlive den snart, men det hadde vært interessant å høre om noen vet hva det kan være.
Jeg ser ikke noe annet galt med den, og de andre fiskene (bare guppy) ser helt ok ut.
Vannverdiene ser helt greie ut, har bare stripstest
Nitrat (NO3-): ca 20 mg/l
Nitritt (NO2-): ca 0
GH: ca 8 (eller mer)
KH: ca 7-10
pH: litt over 7 (veldig vanskelig å lese av denne, ja jeg skal kjøpe dråpetester... ;o)

Jeg hadde en mistanke om gjelleparasitter for et par uker siden.
Frank Angell anbefalte noe (prazi pro?), men det hadde de ikke på dyrebutikken jeg gikk, de fører et merke som heter Waterlife.
Hun i butikken, som har rykte på seg for å være veldig flink med fisk, anbefalte at jeg hadde i salt i vannet og gav dem en kur med Protozin fra Waterlife. Det står på den at den er mot sopp, hvitprikk "og sånn". Det gav ikke noen merkbar effekt. *Slutte å høre på noen andre enn Frank* ;o)
Så jeg har nettop avsluttet en kur med Sterazin, som skal være mot parasitter, f.eks. "Gill flukes".
Gjellene på fiskene har blitt mindre røde og "overaktive", og jeg synes de ser piggere ut. En annen ting er at jeg avlivet en hann som hadde ADHD eller noe sånt og terroriserte de andre fiskene hele tiden... Så de har det fredeligere nå.
Men nå begynner denne hunnen å sture. HVORFOR?
Fisk som svekkes, mister ofte kontrollen over engen kropp, og kan da etterhvert miste krafta til å holde seg på rett kjøl. Jeg mistenker sterkt at dette rett å slett er en fisk som er så svekket, av ett eller annet, at den innen relativt kort tid vandrer heden, om du ikke hjelper den på vei.

Når det gjelder prazi, må denne bestilles fra utlandet. Det ville overraske meg gigantisk om noen norske butikker begynte å føre denne medisinen.

Kjenner ikke spesifikt til de medisinene du har testet ut, men den mot sopp, og bakterier (Protozin) kunne jeg på forhånd ha fortalt at ikke ville ha effekt mot eventuelle gjelleparasitter. Dette er en parasittgruppe som er seiglivet, og det kreves derfor meget spesifikke medisiner for å ta denne.
Siden jeg ikke verken vet hva Sterazin inneholder (Waterlife er ikke god på å fortelle dette), kan jeg ikke si om denne har potensiale eller ikke. Men det er ikke mange Waterlife-medisiner som har hatt god omtale, for å si det slik

Jeg ville, om den ikke allerede har vandret, fjernet den fisken som har mistet evnen til å holde seg på rett kjøl.
Selv om en viste eksakt hva det var som plaget denne, ville sjangsen til å få denne kurert, være +-10%
Frank Angell
Kjenner ikke spesifikt til de medisinene du har testet ut, men den mot sopp, og bakterier (Protozin) kunne jeg på forhånd ha fortalt at ikke ville ha effekt mot eventuelle gjelleparasitter.

Det hadde jeg vel en sterk mistanke om selv også. Det er bare litt vanskelig for en stakkars nybegynner å ta til motmæle når en SVÆRT erfaren akvariebutikkeier anbefaler noe...

Ingen som selger Rocky Mountain i Norge, altså? Nei, da skal jeg bestille neste gang.

Hun i butikken hadde aaaldri hørt om det merket før. Merkelig. En skulle jo kanskje tro at man i 2007 sjekker forum som dette f.eks. dersom man driver veldig mye med akvariefisk? Det er jo igrunnen jobben hennes å holde seg oppdatert?
(Sa hun, men et litt syrlig ironisk smil om munnen)
Gulli
Ingen som selger Rocky Mountain i Norge, altså? Nei, da skal jeg bestille neste gang.

Rocky Mountain er ett firma som selger masse medisiner, i USA. Det er ikke ett varemerke som sådann

Skal ikke kommentere siste kommentar :ø
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap