Mulige parasitter

Jeg har svært lite erfaring med VF fisk. Inntil i går, var det kun c. sterbai her i huset som kom under den kategorien. I går kom det derimot et lass med VF coryer hit (etter å "bare skulle titte" i den nye butikken på Alnabru). Noen av dem er fryktelig tynne, og jeg tenker jo på at det her kan være noen innvendige parasitter. Jeg vet jo ikke før jeg har forsøkt å fore dem opp. De var, i følge butikken, alle veldig tynne da de ankom.
Som sagt, min erfaring med VF er veldig liten. Burde jeg se det an, og forsøke å fore dem opp? Eller burde jeg medisinere sånn "just in case". Jeg vet jo at medisiner kan være en ekstrabelastning for fisken, så jeg vil jo helst unngå det. Men, jeg vet jo at noen, ihvertfall med discus, konsekvent kjører kur på VF fisk når de ankommer huset.

Råd og tips tas imot med takk!

PS. Jeg har bare PraziPro i huset, av de medisinene som kan ta parasitter på en skikkelig måte, og den tar ikke alle innvendige. Jeg har jo også eSHa-medisiner, samt en haug med Sera-medisiner jeg helst vil unngå å bruke (det inkluderer baktopur direct). Så da vet dere hva jeg har å ta av i "medisinskapet".
VF ville jeg nok gitt en runde avlusing Både gjelle og innvoldsparasitter er det vel vanligere å finne, enn ikke å finne på VF fisk.

Prazi tar ofte innvoldsormen også, men enkelte ganger er det mer heftig skyts som skal til. Men det er jo verdt ett forsøk
Hvor stor belastning er egentlig medisineringen for fiskene? Og må jeg la maten trekke i Prazi for å få tatt eventuelle innvoldsormer? Eller duger det med å tilsette Prazi i vannet? Går vitaminer to Prazi godt sammen?

Jeg fikk litt sjokk i går (som du kanskje har sett i tråden "min"), da det stakk noe rødt ut av gjella på den ene coryen. Min første tanke var gjellemark. Det viste seg å være en rød mygglarve som var kommet på avveier
Vet ikke om noen som har hatt negativ effekt av Prazi, så den er neppe spesielt belastende for fisken. Men noe stress regner jeg med det er

Du trenger ikke å blande prazien med fôr for at den skal ta noe av artene av innvoldsorm. Vet faktisk ikke om noen som har bløyta fôr med denne tidligere, mulig at det gir bedre effekt.
Men det finnes da bedre fôr\ medisin om det er en ren innvoldsorm-kur en tenker å kjøre.
Er for å si det rett ut usikker på hvordan vitaminer og Prazi vil fungere sammen. Ville vært meget forsiktig med å begi meg ut på ukjent is
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap