Metro - hvordan blande i mat?

Jeg fikk for noen dager siden pakken fra Rocky Mountains.
Jeg lurer på om jeg skal gi fiskene en omgang med fòr blandet med Metro i tillegg til den omgangen som skal gis i vann. Dermed vil jeg gjerne ha inspill på hvordan jeg best gjør det når jeg skal blande Metroen med fiskefor og hvilket fiskefor som er best egnet til dette.
Rocky Mountains sier selv at flakfor ikke egner seg noe særlig da virkestoff fort blir vasket ut av dette (svært naturlig) og opptak av medisin ville variere stort.
Jeg har bare små fisk så jeg tenkte på et smått granulatfor som ville suge opp i seg væsken. Kan det f.eks tørkes etterpå slik at vannet forsvinner og virkestoffene blir igjen........muligens?

Jeg får ikke Metroen til å løse seg helt opp i vann om jeg rører aldri så lenge. (Jeg har 10 minutts tolmodighet å vise til her, kanskje jeg burde la det stå over natten?)....Det er akkurat som om det er et silikat i medisinen...Ja, jeg vet jo ikke hva det er, men det vil være et hinder når jeg skal ha det oppløst og oppsugd av maten. Er det noen av dere som har greid å løse det helt opp?

Tenkte at det samme vel vil la seg gjennomføre med dewormer...
Prazi skulle det ikke være nødvendig å gjøre dette med da den er til utvortes bruk.

Innspill mottas med takk
Jeg tror jeg ville halvtint noe frossentfòr, rørt kraftig for å få inn medisinen, og frosset det igjen. Det er vanligvis ikke å anbefale å fryse ned igjen noe som har tint opp, men... Bare tine det så det blir halvfrossent og grøtete, da kan du få most inn og blandet inn medisinen. Så fryser du, og når du serverer det senere så spiser fiskene fòret med medisinen i... forhåpentligvis.
Har ikke noe annet forslag dessverre.

Har tenkt litt på denne og kommet frem til det samme som Mona sier. Det eneste jeg har å tilføye er å sørge for at fisken er skikkelig sulten før fóret gis slik at de tar det hurtigst mulig.

Takk for svar, begge to
Jeg har ikke frossentfor og kommer ikke til å kunne kjøpe det på en stund heller da jeg ikke hadde tenkt å bestille noe fra noen nettbutikk med det første fordi jeg har det meste av det jeg trenger til denne hobbyen nå

Jeg prøver å sette Metroen til oppløsning over natten så får vi se hvordan det går.... Kommer igjen i morgen med rapport.... Natta
Frossetfôr får du jo tak i hos din lokale dyrebutikk De fleste kjøper nok slikt der, i stedet for på nettet, siden det er snakk om noe som tiner relativt fort.

Frossetfôr er helt klart best å mette med slik medisin
Du kan jo også lage rekemix eller oksehjertefor fra bunnen og tilsette metro. Vet ikke hva slags fisk som skal ha dette, men det er vel ikke mange som sier nei takk til disse mixene Er ikke vanskelig å tilsette pulver til mixen mens den lages. Da slipper man å tine og fryse igjen, har selv dårlig erfaring med det.
Hei folkens... her er jeg igjen

Takk for gode idèer !!

Jeg får ikke Metroen til å løse seg opp selv om den står over natta... ikke tale om den vil ;-(
Derfor må jeg nok røre den inn i mat slik dere sier og prøve å gi så lite av gangen at silikatet ikke forsvinner ut av maten før fisken har slukt den. Små fisk dette, guppy, platy, neon og siamesere samt ancistrusene jeg kjøpte av Marianne for en stund siden. (Ja, de lever alle sammen )

Med Dewormeren er det en helt annen sak, den løser seg opp i en fei og skal ikke bli vanskelig å få til å trekke
inn i granulat-tørrforet for så å tørke det igjen over svak varme.

Jeg skal blande Metroen inn i en pakke med artemia i gelè som fiskene liker veldig godt. Det vil nok lure dem, selv om metroen smaker fryktelig ille. Har dere smakt den? Håper ikke fisk har samme smakssans som oss for da tror jeg det går dårlig med lureriet, he,he,he.........

Metroen ser ut til å virke bra, men fortsatt er det noen fisker som har trådtynn avføring. Håper på å nå de med "lurematen"

Neste uke skal jeg bestille Metro-bits og Dewormer-bits fra Rocky Mountains, men jeg vil nå prøve dette med å blande selv også... Selvgjort er sikkert velgjort Dere som har kjøpt dette allerede, er det store bits det er snakk om her?
Jeg var den første som fant frem til og handlet hos Rocky Mountain Discus. Dette søkte jeg meg frem til på internett, fordi jeg på den tiden holdt mange scalarer, og hadde lest i amerikansk litteratur om dette med å gi medisinert fòr til scalare og diskus (ettersom de ofte får nettopp disse sykdommene). På meg virket det veldig interessant å få prøvet ut. Søkte på fraser som "medicated fish food" og "white stringy feces" (symptomet).

Jeg fant frem til Rocky M.D, og valgte 3 typer;
Metro-bits, Dewormer-bits og en flaske PraziPro.

PraziPro fikk jeg ikke bruk for, ettersom Dewormer-bitsene var så effektive I løpet av et døgn fikk scalarene normal avføring. Jeg fullførte kuren slik bruksanvisningen sa, og det ble borte for godt. Så aldri noe mer til det. Jeg ga et par "vedlikeholds-kurer" senere med et godt mellomrom mellom hver, bare for sikkerhets skyld. Dette ble anbefalt også, sånn for å holde dem friske og ta kål på eventuelle etterslengere.

Jeg passet på å ikke fòre fiskene et døgn før jeg startet med Dewormer-bitsene, for jeg tenkte som deg; "fy flate som det lukter! Dette kan de vel ikke like?" Men jeg hadde ikke trengt å bekymre meg. De kresne scalarene mine, som spyttet ut røde mygglarver dersom de var av feil merke (!), slukte dem rett ned uten å nøle.

Åpenbart har ikke fiskene samme smak som oss

Jeg skrev selvsagt om dette på forum, og linket til nettbutikken til RMD når discuseiere skrev om problemer. Og siden har flere og flere akvarister, særlig discuseiere, fått øynene opp for disse utrolig effektive midlene (alle 3 er veldig bra!) og jungeltelegrafen har gått.
Tipper RMD har fått en del norske kunder det siste halvannet året
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap