Hullsyken, eller?

Hei, nå har vi To øreåler som er døde og L mallen vår har slike flekker som ålene.
Den ene ålen hadde en stor flekk midt på kroppen, mens den andre en på hodet. L malla har nå to på hodet! Vi trenger hjelp!
Har bare vanntester for PH og Nitrit, og de er fine.

Vi tror det er hullsyken, men det kan da ikke være for lite D vitamin og mineraler, da vi har for med disse stoffene... Så må er jeg veldig usikker...
Her er ett bilde av l malla!
Hvordan kan man eventuelt mdisinere eller bli kvitt denne sykdommen? håper noen kan hjelpe...
Ser ikke bra ut dette. Tror nok ikke det er hullsyken, denne ser noe annerledes ut, samt at jeg aldri har hørt om maller med denne.

Det ser mer ut som fisketuberkulose dette, desverre. Da er veien mot fiskehimmelen staket ut, det er ikke mulig å behandle denne (1. Du får ikke veterinæren til å skrive ut medisin. 2. Om veterinæren gjorde det, er det > 10% sjangs for at den virker).

Issoler de rammede fiskene, bytt vann som aldri før. 50% nå, og deretter 40% daglig i minst en uke, gjerne i 2. Så snart fisk får symptomer, fjern de fra karet.

Les mer i sykdomsartikkelen i samlinga vår.
OK takk!
Og få skrevet ut resept er nok ikke noe problem...
Takk for hjelpen, må må jeg gå å bytte vann...
Cichlide gal
Og få skrevet ut resept er nok ikke noe problem...

Si ikke det Det kreves analyser av fisken, og meget tungtveiende grunner for å få lov å skrive ut disse medisinene mot tuberkulose, grunnet faren for resistentutvikling, og at denne bakterien kan gå over på mennesker.

Har snakket med flere av landets ledende veterinærer på dette området, og ikke en av disse er villige til å skrive ut medisinen med mindre det er fisk for haugevis av tusenlapper som er i faresonen....
Men det er jo lov å prøve seg!!

Før du tar det drastiske skrittet; få stilt en 100% dianose. Det er megeet vanslelig ut fra ett eller to bilder å si eksakt hva det er.
Les, se bilder, ikke gjør noe overilt!
Da er det kansje litt værre ja...

Kan jeg flytte fiskene som ser friske ut til ett annent kar uten fare for at de fiske som er der blir syke? Har ikke noe tomt kar som jeg kan flytte dem til... Hvis jeg ikke gjør noe dør alle fiskene? Smitter det gjennom vannet?
Det kan ikke være noe annent da?
Cichlide gal
Kan jeg flytte fiskene som ser friske ut til ett annent kar uten fare for at de fiske som er der blir syke?

Nei, da er det jo ingen vits å flytte dem. Hensikten var å isolere dem fra andre fisk slik at ikke flere smittes (om det ikke er for sent alt).

Her er det noen nye bilder av ålen. Beklager fryktelig dårlige bilder...
JA det var det jeg mente, og flytte de som ser friske ut... men vil ikke risikere at denne sykdommen sprer seg til andre kar...
For all del; ikke flytt så mye som en plante fra det infiserte karet til noe annet!! Til og med utsyr bør desinfiseres før det benyttes i andre kar.

Smittefaren, om det er tub, er enorm!
Ok, er det nok å helle kokende vann i bøtter, gjennon slanger o.s.v?
Hvordan kan jeg bli sikker på at det er tub, eler ikke?
Skal jeg bare la det være da, og heller koke alt hvis dette går helt på trynet?
Koking dreper bakteriene, men tub-sporer fra enkelte arter tub, kan overleve.
Koking, tørking, og desinfisering med f.eks virkon-s er samlet sett det som skal til.

Som jeg tidligere nevnte; les om sykdommen, se om du finner igjen andre symptomer enn bare sårene. Studer bilder på nett, bruk tid på dette
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap