Grønn tigerbarbe - ikke helt pigg

Inaktiv bruker
Jeg har/hadde 5 Grønn tigerbarbe og 5 Tigerbarbe.
1 grønn TB er bare borte.
1 grønn TB begynte å henge med nesen, og ble skikkelig stakkarslig og tynn. Til slutt var den så svak at jeg måtte ta den ut.
Nå er det 1 til Grønn TB som henger med nesen og ser stakkarslig ut.
Alle verdiene i akvariet ser fine ut. Resten av fiskene er pigge som bare det.
Noen som har en ide om hva dette kan være?
Er det mulig at de andre fiskene mobber de ut?
De andre fisken jeg har er Molly, Pakistan botia, maller, praktbotia, sebrafisk, rosen tetra og kardinal..
Det er vel heller resten av TB som mobber, i stedet for de andre fiskene.

Men at 2-3 har blitt gradvis tynnere for så å vandre heden, kan være ett tegn på at du har tarmparasitter i karet.
De som blir tynne, gjør de fra seg noe? Spiser de normalt, eller er det streik på alle fronter?
Inaktiv bruker
Frank Angell
Det er vel heller resten av TB som mobber, i stedet for de andre fiskene. Men at 2-3 har blitt gradvis tynnere for så å vandre heden, kan være ett tegn på at du har tarmparasitter i karet. De som blir tynne, gjør de fra seg noe? Spiser de normalt, eller er det streik på alle fronter?

Jeg tror og at er det noen som mobber, er det TB gjengen!
Den som nå henger med nebber, spiser ikke, ei heller gjør den i fra seg. Den holder seg helt for seg selv. Har prøvd å studere den på nært hold. Kan ikke se tegn til noe ytre skader, bortsett fra at den har blitt fryktelig tynn.

Vist vi her snakker om parasitter, finnes det en type som bare angriper ett slag fisk? (Siden resten av bølingen er så pigg)
Tarmparasitter rammer alle fisk, om de får sjangsen. Men så snart en fisk svekkes, f.eks ved langvarig mobbing, får parasittene overtaket, og vil da kunne svekke fisken relativt fort.
Noen tarmparastiter livnærer seg på maten fisken eter, andre er blodsugere. Om det er slike, tipper jeg at det er sistnevnte som er tilfellet hos deg, ut i fra apati-nivået til fisken.

Tarmparasitter er såpass vanlig, at jeg ikke ser noen grunn til ikke å kjøre en ormekur i karet. Den svekkede fisken er trolig en saga blott, siden man har best effekt av slike kurer om det er medisinert fôr man behandler med.
Men det finnes flytende medisiner som tar en del av parasittene, selv om mange arter ikke fullstendig utryddes.
Metro bits er en grei medisin å bruke, denne tar det meste av svineri.
Prazi Pro, som er mer beregnet for gjelleparasitter, tar også noe tarmparasitter.
Begge er å få kjøpt hos Rocky Mountain Diskus i USA.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap