Syk sommerfuglciklide?

Inaktiv bruker
Jeg har en sommerfuglciklide som oppfører seg merkelig. Jeg kjøpte et par for 3 uker siden og jeg antar at det er hunnen som er syk (?). For 4 dager siden døde det en dverggurami, den ble plutselig slapp og døde, så to dager etter så begynner cikliden også å bli slapp, gjemme seg, puster nok litt raskere og virker lite bevegelig. Jeg ser ingen prikker eller andre unormaliteteter på henne. Hun ligger helt i vannskorpen, gjerne litt på skrå og holder seg i nærheten av filteret (kombinert filter og varmekolbe). Slik er hun nå på tredje dagen. Hva bør jeg jeg gjøre. Vannverdiene er fine og jeg skiftet 30 % vann i går for sikkerhets skyld.
Kan være oksygenmangel, har du utblåset mot overflaten? Det kan hjelpe på oksygeninnholdet i vannet.
Inaktiv bruker
Utblåset peker mot overflaten, i tillegg så har jeg en ekstra pumpe som blåser luft. Alikevel så tror jeg du kan ha et poeng, fordi dvergguramiene mine stadig er oppe og henter luft. Hva skal jeg gjøre, og hvordan finner jeg ut om det er dette som er problemet?
Du sier at vannverdiene er fine; hvilke er testet?

Det kan høres ut som No2-forgiftning, dette. Rask pust og apati er meget vanlig ved slik forgiftning.

Forsøk som en akutt behandling å bytte ut 35-50% av vannet, se om dette endrer adferden noe på fiskene. Dette selv om du bytta vann i går.

Men når det er sagt; både dvergguramier, og sommerfugler, er noen sarte skapninger. Jeg har aldri lyktes å få disse til å bli spesielt gamle, uansett hvilke tryllekunster jeg byr på.

Fortell oss gjerne hva vannverdine var, og om det er dråpe eller stripstest som er brukt. Kan nevne at sistnevnte ikke duger til noe som helst, i alle fall ikke å teste vann.
Fortell gjerne også hvor stort kar\ filter er, og hvor lenge dette har vært i drift. Begge berørte arter er det mange klassifiserer som arter som skal inn i karet leeenge etter at karet er modent og stabilt
Om du i tillegg gidder å fortelle hvilket fôr du gir fiskene, og annet du kan tenke deg kan være av intreresse, er dette trolig til hjelp.
Har sagt det før, og sier det garantert igjen;
Jo mer info, jo flere grunner kan man utelukke, og dermed kan man på ett greit vis finne ut av hva problemet eksakt er

Edit, nye innlegg: Guraimene er labyrintfisk, som noen ganger foretrekker å bruke labyrintorganet til å mette blodet med surstoff. Dette kan man oppleve selv i meget oksygenrike kar. Dette trenger ikke å være en indikator på at noe er galt i karet.
Forresten; skjekk tempen, høy temp = Lite O2 i vannet
Inaktiv bruker
Takk for svar. Jeg har et 120 l Cayman kar med innvendig Bluewave 05 pumpe. Akvariet har gått ca. 1 mnd nå og det er ikke mer enn en uke siden jeg fikk ordentlig kontroll på NO2. Har byttet vann daglig en stund for å få til det. Jeg sjekker NO2 daglig og det er gult, som nevnt vært det en uke, testet med Sera dråpetest (dobbeltsjekket i går med Tetra dråpetest). Jeg har også sjekket PH med sera - dråpetest og den er på 6 1/2 (har tilført litt kalk og en "hvit blank sten" som skulle stabilisere vannet (er nybegynner og prøver å gjøre alt riktig).
Jeg bruker ektozon salt og Aquavital når jeg skifter vann (har skiftet mye vann) og forer med Tetra min flakfor, Tropical supervit granulat, Tropical algetabletter, vite frosne mygglarver (annehver dag) og en og annen squashbit til Gibbicepsen. Har ikke sett at Cikliden har spist noe de siste to - tre dagene.
Jeg synes plantene mine ser litt "svidde" ut i tuppene, kan det ha noe med noe å gjøre?

PS. NO2 testen var ganske rød for et par uker siden.
Inaktiv bruker
Beklager, jeg glemte å skrive at temperaturen er 25,5 grader.
Inaktiv bruker
Hei ! Det er fremdeles liv i fisken, hun oppfører seg helt likt. Jeg ser imidlertid at magen er veldig stor, hun virker oppblåst. Jeg skal bytte vann igjen i dag, men NO2 prøven viser 0,1. Hvor lenge skal jeg la fisken være som den er, virker ikke som om den har det noe bra.
For det første, ectozon er totalt meningsløst å bruke til ferskvannsfisk, ut over som støttebehandling ved enkelte sykdommer, og ved langvaring No2-forgiftning.
I tillegg er dette norges dyreste kok-salt Ectozon er 99,756% identisk med Jozo-en du trolig har stående ved komfyren... Prisen er ikke tatt med i sammenligningen, det er kun en kjemisk sammenligning. Om prisen ble tatt med, var de vel kun 10% like :p

Når det gjelder den syke fisken din, kan det høres ut som den har fått det vi kaller bukvannsott. Dette er noe disse fiskene er svært utsatt for, og kommer oftere i kar om ikke er veletablerte. Akkurat hva det er som gjør at sommerfugler er så sensitive, er ikke godt å si.

Om det er bukvannsott, vil skjellene på fisken, spesielt i bukregionen, reise seg. Det er siste symptom, av en lengre syklus.
Uansett; fisk som lider av bukvannsott, har ingen sjangs til å overleve etter at de har kommet inn i 3. stadie eller lengre. Det er da bare "mos" av innvollene, og avliving er det eneste som er rett. Desverre er dette en noe snikende sykdom, og de fleste oppdager ikke at fiskene har denne før det er for seint.

Ta en titt i sykdomsartikkelen, se om du kjenner noe av det øvrige som er av info om denne kjedelige sykdommen.
Inaktiv bruker
Jeg tror du har rett i diagnosen din. Burde jeg avlive fisken, og hvordan skal jeg behandle karet forøvrig. Skal jeg slutte å bruke dette saltet mitt når jeg skifter vann osv.?
Om jeg var mer enn 50% sikker på at det var bukvannsott, ville jeg straks avlivet fisken. Kan ikke tenke meg at det er spesielt kult å gå rundt med en så heftig infeksjon i buken...
Karet trenger ikke noe ekstra behandling etter dette ene tilfellet. Det er uhyre skjelden at jeg har opplevd at mer enn en fisk utvikler denne sykdommen av gangen. De få gangene jeg har opplevd dette, er det forholdene som har vært så feil, at det ikke er rart at mer enn en fisk bukker under.
For sikkerhetes skyld; ta ett par daglige vannbytter nå i helga.

Jeg ville kuttet ut ectozon først som sist
Inaktiv bruker
Jeg er litt usikker allikevel. For 5 dager siden var hun sterk i fargene, virket frisk og rask og lekte med hannen. Plutselig, fra den ene dagen til den neste, så blir hun blek, puster raskere, spiser ikke osv. Jeg kan ikke se at det er noen skjell som har reist seg, eller noen hosting, men det virker som om hun sliter litt med å holde seg så høyt i akvariet. Sliter litt med avlive henne dersom det kan være mulighet for at hun kan bli frisk igjen. Skal ta daglige vannbytter igjen, men uten salt.
Den andre av de to blå dvergguramiene virker mer apatisk i dag, det kan se ut som om den mister noen skjell også. Kan de ha fått for mye salt.
De kan selvsagt ha fått for mye salt, men da skulle nok mallene ha snudd ryggen til deg, for lengst Maller og salt er ofte ensbetydende med døde maller.

Liker ikke helt det jeg leser om de blå guramiene.... Jeg tror nesten jeg ville prøvd å få tak i en bredspektret medisin mot bakteriell infeksjon snarest mulig...
Vil i den forbindelse anbefale eSHa 2000. Dette er trolig markedets beste medisin mot "litt av hvert", av bakterier og sopp. Denne er kun å få tak i i enkelte nettbutikker, desverre. En av flere grunner til at jeg anbefaler denne, er at den er meget effektiv, samtidig som den ikke dreper fisk og bakteriekultur.

Ett annet alternativ er Sera Bactopur Direct. Denne er sterkere enn E 2000, og enkelte fisk kan slite med å takle denne. I tillegg er bakteriekulturen en saga blott....
Inaktiv bruker
Nå har jeg bestilt eSHa 2000 og håper den kommer ganske snart. Er det best å fjerne guramien (smittsomt?), eller skal jeg se hvordan det går?
Om du har mulighet til å issolere syke fisk, er dette helt klart best.
Du trenger da noe å oppbevare denne i, varme og filter\ lufting av vannet.
Desverre er det få som har mulighet til å issolere syke fisk fra resten av gjengen
Siden jeg ikke kan si med sikkerhet om det er det ene, andre, tredje osv, er det vanskelig å "bestemme" hva du skal gjøre.
Men har du muligheten til issolasjon, er det ikke noen grunn til ikke å gjøre dette
Inaktiv bruker
Takk for all hjelp. Da får vi se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap