Det blir en del sykdomsmeldinger fra meg for tiden. Og dette er en ny variant. Overraskelse: det gjelder ikke 180-literen!
I mitt store fiskeinnkjøp forrige fredag, ble det også med 4 polkadotbotiaer. Botiaer er noe jeg er totalt ukjent med. Disse ble kjøpt med tanke på å få ryddet opp i sandsneglene i 180-literen. Jeg tror de allerede har funnet ut hvor de skal, for nå har (ihvertfall) en av dem, tatt problemene på forskudd. Botiaene går i et karantenekar, sammen med coryer og 2 små killier, og de er noen små rakkarer - det er det ingen tvil om. Men, nå har den ene noe som ser ut som et oppflerret gjellelokk. Om det gjelder bare den ene gjella, og om det gjelder bare denne ene, vet jeg ikke. De er ikke spesielt sosiale med eieren, og de er aldri nok i ro (når de er framme), til at jeg får sett skikkelig etter. Ikke det at de gjemmer seg og er usosiale, de er på farten hele tiden, men de er aldri på et sted der jeg kan se dem skikkelig, og altså aldri nok i ro.
Så spørsmålet er: er det noen sykdom som gir slike symptomer, og i så fall hvilken? Kan den ha skadet seg i sin utforsking av rota i karet? Kan de ha skadet hverandre? De er riktignok noen små bøller med killiene, så helt snille er de ikke.
Jeg har ikke sett dette før i dag, men det betyr egentlig ingenting annet enn at jeg ikke har sett det. Jeg begynte å medisinere med PraziPro for to dager siden, for å bli kvitt evt. parasitter, ettersom noen evt. alle fiskene er viltfanget (ikke sikker på botiaene og killiene). Ellers forer jeg veldig grundig for tiden, pga. at de grusomt tynne brochisene mine. Jeg ser foringen er for mye for killiene og botiaene, men jeg må få litt kjøtt på beina på brochisene. Jeg bytter vann hver dag nå (og etterfyller Prazi).