slappe fisker.

Jeg har starte opp ett nytt akvarei, hatt det gående i 14 dager.
oppi er det litt forskjellig fisk men det er en platty og en sverddrager som er blitt utrolig sløve i det siste. De ligger helt på bunn og spiser fint lite? tips? er ny begynner her.
Kan jo være at der er sykdom i karet ditt. Eller at det er nitritt i vannet.
Anbefaler å kjøpe vanntester ( nitritt, ph, gh, kh ) . Det er for å måle om verdiene i vannet er bra for de fiskene du har i karet.

Tenker at CrazyFish93 er inne på det rette. Siden karret kun har stått oppe i 14 dager så har ikke filteret noen bakteriekultur å snakke om. Etter 14 dager begynner nitrosomonasbakteriene å få taket og vil produsere nitritt i store mengder. Etter ca 20 dager vil du ha en nitritt-topp og nå vil nitrobakteriene begynne å gjøre sitt og dermed vil nitritt omdannes til nitrat.

I første omgang er det en vanntest for nitritt du har behov for. Bytt 30-40 % av vannet og se om dette hjelper. Mål nitritt og om denne gir høyt utslag så bytter du 20 % til.

Hvis det er nitritt som er problemet bytter du 30 % daglig til nitrittmengden er nede rundt 0.3 . Så lar du filteret klare resten. Vær meget forsiktig med foring da dette medfører mere nitritt.

vann tester innkjøpt.
Hei. Taker for svar.
Kjøpt de testene jeg ble anbefalt. Teste vannet og da va fargen på testen gul, og den indikere at 0
hvorfor får jeg ikke med hele innlegget??
Ville frem til at testeren viser 0-0,3mg.l setter i gang med og skifte ut litt vann..
Glemt og neven at karet har vært oppe og gått før, ca 1 år siden.
Hadde noe lignende men hos meg. her var det Ogsygen mangel.

Jeg fikk mer vannbevegelse på toppen og bedre sirkulasjon, og vips så var de raske og fine igjen.
sirkulasjon.
Hei.
Jeg har ei fluval 600L timen innvendig og en stor 1000L timen ved siden av. Og ei sirkulasjons pumpe som flytter 600l.. Denn ligger nesten helt i bunn Vært en fordel og flytte opp??
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap